"You're gonna make me cry"

På senare år har jag blivit otroligt känslig för sorgliga och fina saker. Jag gråter åt filmer och tv-serier säkert en gång om dagen. Jag är också expert på att gråta åt scener som inte är sorgliga, för att jag vet att det kommer bli sorgligt några säsonger senare. Det låter kanske vrickat. Men sånt är livet. Nyss såg jag något som var lite halvsorgligt, vilket fick mig att vilja se något helsorgligt för att jag skulle kunna leva ut känslorna helt och hållet. Det gjorde jag också. Detta gör att jag bara måste presentera min nyutgivna självhjälpsbok:
 
Elin tar med dig på Gråtfest 2014!
 
1. För att mjukstarta lite så är det bra att börja med något som mest är fint och därför käsnlomässigt. Vi tar näst sista scenen någonsin i Gilmore Girls. De ska till slut skiljas åt och mamman kämpar in i det längsta för att se till att hennes dotter har allt hon behöver. Och det har hon ju...
 
 
2. Det var ju alltså något fint men ändå ledsamt. Nu går vi vidare mot de tyngre grejerna. När jag gick på högstadiet undrade någon hur man kunde gråta åt Harry Potter-böckerna. Och det klart, om man bara sett filmtrailers med en liten unge som flyger omkring på en kvast eller lär sig förtrolla grodor så kan jag förstå skepsisen. Men det var faktiskt Harry som lärde mig att gråta på det här sättet. Och när Harry till slut står framför sina föräldrars grav och tårarna faller så kommer den mest bottenlöst sorgliga texten någonsin:
 
He let them fall, his lips pressed hard together, looking down at the thick snow hiding from his eyes the place where the last of Lily and James lay, bones now, surely, or dust, not knowing or caring that their living son stood so near, his heart still beating, alive because of their sacrifice and close to wishing, at this moment, that he was sleeping under the snow with them.
 
3. När jag någon gång vill snorböla på riktigt så läser jag en tonårsbok som heter Vår sista sommar av Lois Lowry. Den handlar om en trettonårig tjej som har en storasyster som hon alltid varit så avundsjuk på för att hon är snygg och populär. Men så får storasystern leukemi och ska dö, vilket såklart vänder alla känslor upp och ner. Huvudpersonen måste försöka definiera sig själv på egen hand samtidigt som hon ser sin syster tyna bort. Jag kan i stort sett bara titta på den här boken så börjar jag gråta. Läs den!
 
4. Nu när vi redan nått botten kan vi gräva ner oss ännu lite djupare. Ja ni hörde rätt, vi tittar på Titanic! Vad kunde väl vara bättre än 1 timmes lycka följt av två timmars hjärtslitande tragik. På senaste tiden har jag faktiskt varit så känslig att jag inte riktigt kan titta på själva delen när Titanic går under längre, det är för nattsvart. Men för att få till det där extra tjuvnypet på själen behövs det i vår gråtfest.
 
5. Och så avrundningen. Nu tänker ni: Vad ska komma nu (det är alltid bra att berätta för folk vad de tänker så att de slipper göra det själva)? Blir det begravningarnas begravning, depressionernas högborg? Blir det kanske den där fruktansvärda filmen du råkade låna en gång när du skulle se gulligt kostymdrama, den där alla dör i slutet? Svaret är nej. Istället blir det barnfilm med fruktansvärd dubbning, talande djur och sliskiga repliker. Och en Elin som storgråter för att det är så vackert:
 
 
Det var dagens lista. Hoppas ni mådde lika bra av den som jag gjorde!
 
/ELIN

Kommentarer
Postat av: Elise

Du,har du sett För eller senare exploderar jag?

Svar: Neej. Den verkar lite för hypad för att jag ska vilja se den :P
Elin

2014-09-19 @ 00:03:46
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg
Postat av: Elise

Haha, är du för indie för det menar du? :P Nä men skippa det, sååå bra är den faktiskt inte. Men de flesta jag känner som har sett den har också storbölat till den.

2014-09-24 @ 13:46:04
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0