Elins kunskapsglapp

Jag ser mig själv som ganska allmänbildad. Jag läser nyheter varje dag, jag tycker om att lyssna på dokumentärer och jag vinner ibland i TP. Jag är visserligen 0 % intresserad av vetenskap, men jag är å andra sidan extra insatt i julkalendrar, skådespelares namn samt Saltkråkan-citat. Den senaste veckan har jag dock insett att jag, förutom fysik och biologi och sånt, har ett allvarlig glapp i min kunskap inom ett område som jag rimligtvis borde veta något om. 

 

Hela problemet bottnar i att jag inte gillar TV4. Alltså, det är inte så att jag har ett principiellt motstånd mot själva koncernen, jag har bara extremt svårt för att hitta något som helst intressant i deras program.

 

I Scoutstaget, Equmenia-gruppen som jag sitter med i, finns det vissa informella krav. Ett är att man ska tycka om sushi (vilket knappt hälften av medlemmarna gör) och förra helgen fick jag veta att ett annat är att man bör tycka att TV4:s morgonsoffa är bättre än SVT:s morgonsoffa. Denna ståndpunkt lät för mig så knäpp att jag utan att tänka utbrast ”Det är väl klart att den inte är”.

 

Precis som att jag föredrar alla SVT:s soffor och nyheter före TV4:s så har jag även kämpat i cirka tio år med att överhuvudtaget gilla något av fyrans underhållningsprogram. Det började med Idol. Första säsongen tittade jag på Idol, och höll stenhårt på Daniel. Året efter såg jag knappt någonting och mitt svala intresse har fortsatt sen dess. Jag har sedan 2005 funderat på varför det bara var jag som växte ifrån Idol när jag var fjorton. Ödmjukt nog får jag väl säga att det beror på min mognad, moahaha.

 

Let's Dance, Talang, Körslaget, Stjärnor på is, allt det har varit totalt intetsägande för mig. Och Hey Baberiba ska vi inte ens prata om! Jag skulle välja Doobidoo, På Spåret eller Uutiset före alla de där. Problemet är ju bara att nu sitter jag här med min lucka. Jag lärde mig just på Wikipedia att Oscar Zia (ja, jag läser om Oscar Zia på Wikipedia, det är så man lär sig något här i världen!) varit med i både X-factor och Let's Dance. Hade jag sett dessa program hade jag antagligen haft koll på vem han är och inte behövt sitta under hela Melodifestivalfinalen och fundera på vem som är vem av Oscar Zia och Anton Ewald, eller om de rent av är samma person. Tänk vad mycket vettigare saker jag hade kunnat göra under den tiden. Jag kanske till och med hade kunnat ha med ytterligare en kategori i min poängtabell! Tänk på det nästa gång ni försakar kunskap.

 

/ELIN


Kommentarer
Postat av: Elise

Exakt det där lärde jag mig om Oscar Zia idag. Från P3.
På tal om han och Anton Ewald, så kom vi fram till nån gång under årets mello att de där två plus Eric Saade skulle bli nån slags tuffare variant av EMD. Deras låtar låter exakt likadant och de dansar exakt likadant. Synkroniseringen på scen skulle därmed funka utmärkt. Vad har du för åsikt i frågan? Eftersom du är min mest mello-nördiga vän.

Svar: Jaa du. De får gärna bilda ett band. Risken är ju bara att vi båda skulle tro att vi blivit galna och ser trippelt. Dessutom är de ju ganska kassa alla tre så om jag slapp se dem skulle jag vara nöjd.
Elin

2014-03-23 @ 19:39:36
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se
Postat av: Elise

Det kan jag hålla med om. Å andra sidan är ju inte EMD speciellt bra de heller. Och de bildades ju. Min fråga var mer om du tror att detta kommer att hända?

2014-03-26 @ 18:13:14
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0