Vad jag gör när jag gör ingenting

Jag skulle kunna blogga, men det gör jag uppenbarligen inte. Jag har så mycket för mig just nu; att stiga upp om morgnarna tar ju till exempel en hel del tid och kraft. Sen måste jag fokusera på filätandet efter fyra månaders uppehåll, och Netflix har ju ingen pausknapp direkt...
 
Nej då, mitt liv är inte riktigt så trist som det låter. Men jag softar och funderar och läser. Igår var jag på Ockelbo Folkbibliotek (som jag varmt kan rekommendera) och lånade fem ungdomsböcker. Jag är halvvägs igenom Ett ufo gör entré av Jonas Gardell. Jag har läst boken minst tre gånger förut, men den är exakt lika bra varje gång och den berör mig på nya och fler sätt ju äldre jag blir. Det värker i mig när jag läser om Juha som snällt ordnar in sig i klassens rangordning och Jenny som är längst ner på skalan och vet om att hon är ingenting värd.
 
Barndomen förstörs av elaka klasskamrater och blundande lärare och den förtvivlade idén om att barndomen ska vara en lycklig tid, och därför vill man inte veta att den inte är det. Barndomen förstörs av en skola där man inte med nödvändighet lär sig läsa och skriva med där man helt säkert lär sig sin plats i rangordningen, där man lär sig bli slagen och man lär sig slå.
 
Det här är boken som får mig att vilja skriva min egen bok, men som också får mig att tveka, för ingen kan bättre beskriva ungdomens tvivel och osäkerhet än Jonas Gardell. Så varför ens försöka?
 
/ELIN

Kommentarer
Postat av: Elise

Den där bokserien är så genialisk att man blir tokig...

Svar: Skojar du! Så äckligt jobbigt bra...
Elin

2013-06-02 @ 23:32:14
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0