En gång i tiden lärde någon oss att man kan äta granskott.

...Denna någon glömde dock bort att berätta att det smakar skit. Nu för tiden vet jag det, men ändå envisas jag med att ta mig något skott varje vår; man vill ju nyttja naturens gåvor så mycket som möjligt. Som tur är så är jag huslig idag och behöver inte leva på enbart träd. Jag hyser ju som alla vet höga ambitioner att bli upptäckt som kock så därför presenterar jag idag Elins bästa recept som man kan göra i maj när man nyligen kommit hem från USA!!!
 
Recept 1: Burrito. I USA åt jag burrito sammanlagt tre gånger; en gång på den stora kedjan Chipotle, en gång på den stora kedjan Taco Bell och en gång på den väldigt mycket mindre kedjan Lindo. Hur som helst var det gott på alla ställena och jag gjorde idag egna burritos till lunch, med:
  • Tortillabröd
  • Svarta bönor
  • Olivolja
  • Gul lök
  • Ris
  • Lite salt, peppar, grillkrydda, spiskummin, paprikapulver eller vad du nu känner för
  • Crème fraiche
  • Ost
  • Tomater
  • Isbergssallad
  • Tacosås, som jag hade tänkt göra själv, men så hittade jag en Coop Mild sås i garderoben i tvättstugan och eftersom jag är lat (men ändå har väldigt höga kockambitioner) så körde jag på den istället.
Sen kokade jag riset, stekte lök och bönor tillsammans med kryddor och la alltsammans i en tortilla och njöööööt. Mums.
 
Recept 2: Till mellanmål åt jag granskott. Man plockar dem från en gran.
 
Recept 3: Nässelsopppa-middag.
  • "Späda" brännässlor (exakt vad detta innebär rent konkret verkar ingen på internet veta, men de ska inte vara för tjocka i alla fall).
  • Smör
  • Vetemjöl
  • Grönsaksbuljong
  • Svartpeppar
  • Ägg
  • Crème fraiche
  • Pepparrot
Koka nässlorna i 5 minuter, häll sedan av spadet och finhacka dem. Smält smöret och stek nässlor, ha på mjöl och buljong och koka några minuter. Krydda med peppar.
 
Servera soppan genom att blanda crème fraiche med pepparrot, lägg i en klick och topppa med ett halv kokt ägg. Vill du äta en ostmacka till så är det helt okej.
 
Kort sagt åt jag väldigt god mat idag, och det var inte ens någon pasta i.
 
/ELIN

Kommentarer
Postat av: Elise

Sämsta matbloggen, står ju inte hur mycket man ska ha av allt...

Nä men det låter ju smaskigt :) kan du laga till när du hälsar på!

2013-05-23 @ 23:02:38
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0