Våren 2013 - Terminen då jag började läsa poesi och lyssna på klassisk musik

Vem hade kunnat tro att man måste åka till USA för att kunna ta till sig lite finkultur? USA, landet som lanserat sofistikerade musiker som Britney Spears, Backstreet Boys och Hannah Montana. Kanske är affärsidén att ge ut så mycket lättuggad musik att alla kommer söka sig till den högre kulturen? Jag har i alla fall kommit på att klassisk musik är väldigt avkopplande att lyssna på, och att man kan lägga in vilka känslor man vill i den.
 
Samtidigt krävdes det bara två litteraturlektioner för att jag skulle komma på det fantastiska med poesi och till och med se ett extra djupt i hela min omvärld. Med viss risk att låta en smula högtravande. Det är i alla fall häftigt att tänka sig att allt som sägs och görs, särskilt i film och litteratur, skulle ha en avsikt (eller till och med flera). Plötsligt kände jag mig lite smartare (vilket jag antagligen inte var eftersom jag satt och tittade på en amerikansk actionkomedi och försökte komma på den djupare meningen bakom varför huvudpersonen körde en röd bil och inte en blå) men det är ju tanken som räknas.
 
Nu ska jag gå och lägga mig, nöjd med tanken på musik, poesi och det faktum att många svenskar snart vaknar medan jag får sova.
 
/ELIN

Kommentarer
Postat av: lisen

poesi. <3

hm. röd bil - blå bil. skulle kunna vara nån matrix-metafor, red pill - blue pill... ;-)

2013-01-21 @ 00:18:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0