Trött klass trött dag

Jag har inte skrivit så mycket om lektionerna och ämnena vi läser. Jag läser i alla fall engelska, amerikansk historia, miljövetenskap, internationell politik och medelhavshistoria. Skum blandning, jag vet, men så går det när man både ska förbereda sig för en usa-resa, lära sig mer om Europa tillsammans med amerikaner och diskutera kulturskillnader inom en och samma utbildning.
 
Idag var en sömnig dag. 75% av klassen kom hem från en Tysklands-resa i natt och alla var helt borta hela dagen. Läraren i medelhavshistoria sa att vi var den tröttaste klassen hon någonsin haft (men att hon tycker om oss ändå), och det är ganska roligt att sitta i ett klassrum och titta runt på trettio personer som alla stirrar rakt framför sig som om de vore döda.
 
På fredag kommer min arma moder och fader hit för att se hur jag har det och vad som är på G i Jönköping. Jag har i princip inget alls att visa dem eftersom jag inte sett något själv än. Risken är ju at vi blir stående på kullen och tittar ut över stan hela lördagen. Då får de ju se staden i alla fall, det är huvudsaken.
 
När jag häromdagen läste om emigranterna som åkte till USA hittade jag ett bra citat som kan vara tänkvärt även i dagens svenska samhälle:
 
Ja det händer ofta att man får höra att man är från ett annat land och inte har i Amerika att göra. När de säger så, kallar de sig själva 100 procent Amerikaner, men de tänker inte på att deras förfäder varit utlänningar en gång också, det är glömt för dem. Så jag hatar hela Amerika och önskar jag vore härifrån så snart som möjligt.   Ty det kan aldrig bli någon glädje varken för mig eller dig förrän jag åter är hemma.
 
/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0