Min amerikanska kväll

Kvällen spenderades tillsammans med en amerikansk klasskompis hemma hos den amerikanske läraren på skolan och hans fru. Vi tittade på film, åt popcorn och pratade om världen. När jag pratar med amerikaner är det ganska pinsamt att avslöja hur lite jag vet om Sveriges historia. De frågade mig om vikingarna och Sveriges roll i Kalla kriget och Andra världskriget och jag svarade för det mesta "Eh... I don't know really. I haven't studied it that much". Amerikaner kan sin historia och förväntar sig att andra ska kunna sin egen.
 
Något jag däremot hade en del att säga om var religion i Sverige. Att förklara för en amerikan hur otroligt sekulariserat Sverige är är väldigt svårt, därför att för dem är den kristna tron lika vardaglig och självklar som det är för oss att handla på ICA. Det är inget man tänker på eller ifrågasätter, det bara sker. Jag tar in allt de säger och försöker lära känna denna på ytan kända men i verkligheten så obegripliga kultur, där religion och politik sägs ligga milsvitt ifrån varandra, men där presidenten i vilket sammanhang som helst kan avsluta tal med "God bless America".
 
Eftersom mina tankar om Sveriges och USAs respektive kulturer inte är färdigtänkta än är det här också ett ganska ofärdigt inlägg. Men jag kommer att fortsätta fundera på det här, som i grund och botten har att göra med att ha en identitet baserad på ett land, och jag förselår att du också gör det.
 
Det här året kommer att bli intressant på fler sätt än jag tidigare förstått.
 
/ELIN

Kommentarer
Postat av: Elise

Det där låter ungefär som när vi var i Sydafrika och sa nej när de frågade om vi trodde på gud; "men vad tror ni på då? man måste ju tro på nåt, hur kan ni leva väl utan att tro på gud?"
Förresten så känner jag att det kommer att bli väldigt intressant att besöka dig och kanske få prata lite engelska, har vart dåligt med den varan det här året...

Svar: Ja precis, i deras värld är vårat samhälle svårt att föreställa sig. Amerikanerna var också förundrade över hur det svenska samhället kan vara så omhändertagande och sympatiskt fast folk inte är troende.
Elin

2012-09-02 @ 11:09:08
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0