Harry Potter-yra (behöver ej läsas av Harry Potter-hatare, vill ej skapa irritation)

Jag läser Harry Potter. Jag har kämpat med de två första böckerna i flera veckor, för även fast de är kortast, har lättast språk (läser på engelska) och mest barnslig handling så är de lite sega och trista och därför tar det ett tag innan jag kommer igenom dem. Men jag måste ju läsa alla för att det ska gå rätt till. Man kan ju liksom inte strunta i ettan, där all magi börjar, eller tvåan där viktiga Voldemort-relaterade saker (som tex dagboken) händer som man måste ha läst för att fatta de sista böckerna. Men nu är de två första avklarade, och därför är jag nu inne i den tredje boken, Fången från Azkaban. Medan jag var irriterad på ettan och tvåan råkar trean vara min favoritbok, och därför kan jag inte lägga den ifrån mig. Jag tar den med mig vart jag än går och sitter och läser (och fnissar eller gråter, beroende på vad som händer) bland folk jag borde umgås med.
 
Detta gör mig väldigt sugen på att göra listor, och därför presenterar jag nu:
 
Elins 5 favoritkaraktärer:
  1. Sirius Black
  2. Ginny Weasley
  3. Remus Lupin
  4. Albus Dumbledore
  5. (Svårt att säga, men Luna Lovegood, Molly Weasley eller Rubeus Hagrid)
Elins 3 favoriter bland sorgliga bitar:
  1. And tears came before he could stop them, boiling hot and then instantly freezing on his face, and what was the point in wiping them off, or pretending? He let them fall, his lips pressed hard together, looking down at the thick snow hiding from his eyes the place where the last of Lily and James lay, bones now, surely, or dust, not knowing or caring that their living son stood so near, his heart still beating, alive because of their sacrifice and close to wishing, at this moment, that he was sleeping under the snow with them.
  2. "You are nearly there, very close. We are... so proud of you."
  3. “But some part of him realized, even as he fought to break free form Lupin, that Sirius had never kept him waiting before.... Sirius had risked everything, always, to see Harry, to help him.... If Sirius was not reappearing out of that archway when Harry was yelling for him as though his life depended on it, the only possible explanation was that he could not come back."
 
Elins 5 favoritrepliker av Dumbledore (Världens citatmaskin, och en av mina favoritkomiker):
  1. "Scars can come in handy. I have one myself above my left knee that is a perfect map of the London Underground."
  2. "It's lucky it's dark...I haven't blushed so much since Madame Pomfrey told me she liked my new earmuffs."
  3. “"That which Voldemort does not value, he takes no trouble to comprehend. Of house-elves and children’s tales, of love, loyalty, and innocence, Voldemort knows and understands nothing. Nothing. That they all have a power beyond his own, a power beyond the reach of any magic, is a truth he has never grasped.”"
  4. “I DON'T CARE!" Harry yelled at them, snatching up a lunascope and throwing it into the fireplace. "I'VE HAD ENOUGH, I'VE SEEN ENOUGH, I WANT OUT, I WANT IT TO END, I DON'T CARE ANYMORE!" "You do care," said Dumbledore. He had not flinched or made a single move to stop Harry demolishing his office. His expression was calm, almost detached. "You care so much you feel as though you will bleed to death with the pain of it.”
  5. "Tell me one last thing"” said Harry. “"Is this real? Or has this been happening inside my head?”" "“Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?”"
 
Nu ska jag sluta nörda och snyfta och återgå till mina läxor. Måste bara passa på att nämna hur komiskt det är att jag har läxor nu för tiden. Eftersom varken universitetet eller det gymnasieprogram jag gick var särskilt förtjusta i att ge hemläxor är det i princip första gången sedan högstadiet som jag har läxor varje vecka. Lite gulligt faktiskt.
 
/ELIN

Kommentarer
Postat av: Marit

Elin! Jag ska på Harry Pottersittning på fredag och blev tilldelad Missnöjda Myrtle som karaktär. Fattar du peppen?!
Och en annan sak. Fan vad skumt att du redan har en kandidat! Det är galet.

Svar: Haha, nice! Lycka till med konsten att bli osynlig...:P
Jag vet, det är ganska skönt att vara den enda i min klass som redan har en högskoleutbildning. Jag kan börja ta tag i mitt liv vilken sekund som helst;D
Elin

2012-09-23 @ 23:11:57
URL: http://maritsblogg.blogg.se
Postat av: Sanna E

Tjo Elin. Fett vad najs med ett Harry-inlägg!! Min favorit är också Sirius men jag hatar Ginny, förstår inte att hon ens får vara med i böckrrna! Fred och George är ju mycket bättre! Och Azkaban var min favoritbok förut men nu är det nog halvblodsprinsen som är det. Och NEJ du behöver inte tråka digigenom 1 och 2an för att det ska vara på riktigt och verkligen inte för att förstå!

Svar: Haha, tack för ditt stöd. Men du har fel, Ginny är hur cool och fantastisk som helst! Det är bara i filmerna de har gjort henne till världens mes! Halvblodsprinsen är den jag tycker näst mest om, delvis tack vare Ginny:P Jo, läsningen av Harry måste gå rätt till annars räknas det inte.
Elin

2012-09-26 @ 17:56:14
Postat av: lisen

jag läser harry potter-serien med jämna mellanrum, o håller helt med om att 1an o 2an är de tråkigaste. 3an är helt klart en favvo. men de två sista är grymt bra de med... vet du att det var när en hel del av mina deltagare i barn/ungdomsgrupperna började läsa HP som jag blev nyfiken. antar att du var en av dem som gjorde att jag började läsa dem... =)(vill minnas att du läste en hel del redan då...) men när 8, 9, 10-åringar sträckläste dem blev jag som sagt nyfiken. och snart fast själv... =P

dina favoritkaraktärer är precis mina favoriter oxå, fast i lite annan ordning... =P
dumbledores citat hjälper mig många gånger, en mkt vis man...! =)


Svar: Ja, jag börjar överväga om jag gillar sexan bättre än trean faktiskt. De senare är ju liksom vuxnare. Jo, jag har alltid läst relativt mycket, men jag började inte läsa Harry Potter förrän jag gick i sjuan, när de fyra första böckerna redan kommit ute, så det kanske var efter att du börjat? Jag måste också erkänna att jag gav upp efter Azkaban nu, jag råkade fastna i Hungerspelen istället:P Bästa sättet att åsidosätta plugg!
Elin

2012-10-01 @ 23:25:41
URL: http://blogg.passagen.se/loutho

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0