Ansökan till NPU

Jag håller just nu på att jobba på min ansökan till North Park University där jag ska gå i vår. Ingen har riktigt fattat varför vi ska ansöka när vi redan har kommit in men det har säkert sina orsaker. I alla fall så skriver jag just nu första utkastet på uppsatsen som ska bifogas med ansökan. Det roligaste med det är att jag, nörden, tycker att det är jättecoolt att man ska göra precis som de gör när de söker till college på amerikanska tv-serier (Gilmore Girls, Dawson's Creek). Man ska skriva en uppsats om sig själv, om någon person man ser upp till eller vad man kan bidra med till skolan (Hade jag levt i Dawson's Creek hade jag också fått i uppgift att utse den som känner mig bäst som ska skriva en uppsats om mig, bara för att jag ska vara tvungen att välja mellan min bästa kompis (dvs mitt ex) och min kille (som konstigt nog inte blir så glad när jag väljer exet)). Dessutom ska man redovisa sin rastillhörighet. För oss svenskar verkar det lite suspekt och 1930-talsaktigt, men i USA är det tydligen inte kontroversiellt att ange sin hudfärg, särskilt eftersom tillhörigheten till en kulturell minoritet kan ge dig större chanser att komma in. Jag hoppas att det är så det är tänkt i alla fall, och att de inte stoppar alla ansökningar från dem som angivit att de är "Black" eller "Alaska Native"...
 
Något annat jag roar mig med (förutom att föreställa mig att universitetet ligger i trettiotalets Tyskland) är att fundera på vilka kurser jag ska läsa. Till skillnad från i Sverige läser man flera småkurser samtidigt, och därför kan jag prova på lite vad jag är sugen på. Jag sneglar lite på Internationella relationer, Globala studier, Politisk vetenskap, Psykologi, Filosofi, Litteraturvetenskap... Mm. Kurskataloger har alltid varit bland det härligaste som finns. Kurserna i sig kanske inte alltid visar sig vara enbart underbara, men i mina tankar kan de vara helt fulländade.
 
/ELIN

Kommentarer
Postat av: Marre

Åh, vad kul! :D

2012-09-17 @ 16:41:16
Postat av: Elise

"någon person man ser upp till" Jamen det är ju självklart. Skriv om mig.

2012-09-17 @ 22:08:44
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0