Stiko på Ångsta Vandrarhem

Jag råkade lära känna en rödhårig tjej på ett läger - och nio månader senare står jag klockan halv tio på kvällen i en snödriva utanför Ångsta Vandrarhem ute i Jämtlandsskogarna och håller i en signerad affisch. Så kan det gå.

Fakta om Ångsta: Ångsta är en by som ligger vid Locknesjön, cirka 5 km söder om Brunflo i Jämtland. Ångsta ligger i Lockne socken vars kyrka ligger vid byn. Ångsta var förr en järnvägsstation vid Inlandsbanan, som passerar orten.

That's it liksom. Mer vill inte Wikipedia avslöja om denna pärla i Jämtland. Det var i alla fall där Stiko valde att spela i kväll, och hängivna som vi är lyckades Elise och jag få skjuts till Ångsta Vandrarhem. Det mest fascinerande med den här spelningen var 1. Vi var helt ensamma i vår åldersgrupp. Alla andra var antingen 70 eller 7 år gamla och 2. Alla andra på vandrarhemmet kände varandra. Helt enkelt var det Ångsta bys invånare som vallfärdat dit på kvällen för att se på när det händer. En person frågade var vi kom ifrån, eftersom hon inte kände igen oss. Det är sällan det händer på en popkonsert.


Elise i Stiko-tröja i skinnsoffan som vi satt i, med bra vinkel fram till "scenen" innan någon ställde fram en stol och satte sig framför oss.


Ångsta Vandrarhem inklusive Ångsta invånare + Bagar'n, Stiko och Emil (i omvänd ordning den här gången).



Stiko Per.

Spelningen var magisk. Helt akustisk, och Stiko avslutade varje låt med ett "Så" för att vi skulle förstå att låten var slut. Precis som på Clarion avbröt han mitt i den finstämda låten Törneros för att berätta att hans släktnamn betyder Stege. Jag blev lika chockad båda gångerna (för avbrottet, inte det otroliga släktnamnet). Efter konserten införskaffade sig Elise sin autograf på den fina Stiko-tröjan, en skiva och vi lyckades tigga åt oss varsin affisch, som vi fick dedikerade till oss.

Efteråt var vi ganska uppspelta inför tanken på att vi var i Ångsta och var konstiga. Vi lekte i en snöhög, Elise hittade en gunga, och en gubbe försökte vinka in oss för att bjuda på kaffe. En suverän kväll på det hela taget.

/ELIN

Kommentarer
Postat av: Elise

Men, var du lite trött eller? Vad kommer Järsta ifrån? Ångsta!! :P



och du snodde min idé om en faktaruta om Ångsta. Bara så du vet det nu när jag skriver mitt inlägg, det var min egen idé!

2012-05-09 @ 00:44:47
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se/
Postat av: Elin

Hahaha, det är väl inte mitt fel att alla Jämtlands byar heter nästan likadant?:P

2012-05-09 @ 09:31:34
URL: http://efteralladar.blogg.se/
Postat av: 9 månader senare

När man börjar skriva en text med orden "Jag råkade lära känna en rödhårig tjej på ett läger - och nio månader senare..." så är det en intresseväckande inledning på en text. Vad menas egentligen med 9 månader senare?

2012-05-10 @ 19:25:56
URL: http://www.billigavandrarhem.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0