Sång till friheten...


De säger det är kul att vara ung och fri. Fri från vaddå, från förpliktelser? Tjenare.


"Och jag grät mig till sömns efter alla dar" med Säkert!

Den som kom på att frihet är något eftersträvansvärt var dum i huvudet. Jag har ägnat X antal månader (eller om man ska vara ärlig, år) åt att komma på vad jag ska göra när jag tagit min examen i år. Som det är just nu får jag nästan hoppas på att C-uppsatsen kör ihop sig och att jag får skriva om den hela hösten, så snurrigt är det i mitt huvud. Det är inte så att jag har brist på drömmar, tvärtom. Jag har hittat en utbildning på folkhögskola som jag gärna vill gå, men utöver det planerar jag att ha cirka 15 back up-planer. Jag vill nämligen vara säker på att jag verkligen har något att göra i höst och slipper ta jobb på tvätteriet i Ockelbo (Ockelbo: ta inte åt dig, Tvätteriet: ta gärna illa upp).

Hade det bara handlat om högskolekurser hade det inte varit några större problem. Där gäller det bara att komma på om jag vill plugga något plojigt eller viktigt, och i vilken del av Sverige jag vill bo, men utöver det är det inte så svårt. Men söker man folkhögskola kräver de inte bara att jag klickar i en ruta på internet, jag måste också skicka in ett personligt brev där jag förklarar varför jag är som gjord för deras utbildning, personbevis på att jag finns, vidimerade kopior på gymnasiebetyg, högskolebetyg och arbetsintyg och en lista på på några personer som gladeligen vill berätta för världen vilken underbar människa jag är.

Risken med det här med referenser är ju att jag ofta skriver med samma referenser varje gång, vilket i praktiken kan innebära att två av mina bekanta inom de närmaste månaderna kan få sjutton olika samtal där de uppmanas att berätta om mina kvalifikationer. Tänk då om det sjuttonde faktiskt är utbildningen jag verkligen vill gå, och att jag vid det laget för min referens inte framstår som lika lysande som jag gjorde de sexton första gångerna.  


För att muntra upp mig själv letade jag fram lite citat om frihet:

"Det som gör folk till slavar är deras intensiva önskan att vara fria." George Bernard Shaw

 

"En människas värsta svårigheter uppstår när hon får tillfälle att göra som hon vill." Thomas Henry Huxley

 

"Frihet betyder ansvar. Därför är den fruktad av de flesta människor." George Bernard Shaw

 

"Frihet är tvång som vi inte uppfattar som tvång." Karl Heinrich Waggerl

 

 

Blir man inte lite lycklig när man läser såna här underbara ord? Men det här sista citatet är nog ändå det som är mest sant i mitt liv:

 

"Verkligt tvång kan man endast känna om man har full frihet att välja mellan två olika möjligheter." August Blanche

 

Tjenare

/ELIN

Kommentarer
Postat av: Sanna

Alla har tre namn! Utom August X Blanche...

2012-03-15 @ 09:35:41
Postat av: Elin

Haha, alla bildade personer har tre namn vet du väl?:P Och det ska vara "August Theodor Blanche"!

2012-03-15 @ 11:38:41
URL: http://efteralladar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0