Rapport från de första dagarna

Ja, jag jobbar nu alltså på Klintagården, som är en av Missionskyrkans sommargårdar i Köpingsvik på Öland. Här jobbar och bor ett tjugotal människor, däribland jag. Jag jobbar i receptionen, vilket även innefattar en butik och ett glasscafé med galet många goda glassorter (av vilka jag inte smakat en enda än, men jag känner på mig att de är suveränt goda). Jag har hittils jobbat två pass, fast det är bara utbildning för at jag ska kunna receptionsjobbet sen, så jag får inga pengar för det. Men jag får gratis logi och mat.
 
Efter två dagar måste jag säga att jobbet i receptionen är galet roligt! Men krångligt. Jag ska bland annat kunna sköta kassan, hantera kortköp, göra glasstrutar, grilla mackor, checka in och ut gäster, boka gäster på rätt plats och tid och svara på frågor som kan röra allt från hur man får igång det trådlösa nätverket på någons smartphone till vilket som är det bästa turistmålet i närheten (har jag talat om att jag knappt varit på Öland förut? Nu ska jag alltså föreställa någon som är kunnig inom Ölandssevärdheterna, och geografin). Alltså, utmanande och roligt.
 
Just den här veckan är det lite speciellt då det är två stycken stora läger som bor i nästan alla gårdens rum; ett konfirmationsläger och ett barnkörläger. Barnen på barnkörlägret har bara tillåtelse att handla precis efter lunch och middag, och just de två tiderna blir det därför proppfullt i butiken när de ska köpa leksaker, godis och glass. Idag sålde jag till säkert fyrtio barn i rad, och då blir man rätt van vid att hantera kassaapparaten vill jag lova.
 
Jag är väldigt stolt över mina små framsteg inom receptionistyrket, och risken är att mina kollegor tittar konstigt på mig när jag börjar hoppa upp och ner av glädje för att jag kommit på hur prismärkningsmanicken fungerar, eller för att jag just sålt min första glass utan att bli utskrattad.
 
Det här är den första varan jag har prismärkt!
 
Och det här är förresten hur det såg ut när jag bodde i Alvesta i två timmar i måndags. Jag glömde visa den bilden, men jag känner att det är viktigt att det kommer med (beundra gärna min snygga resväska).
 
/ELIN
 

Kommentarer
Postat av: Marre

Wow! Kul. :)

2012-06-27 @ 20:54:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0