Om min kärlek till böcker

Om det är någon förutom mina föräldrar som bidragit till min stora fascination för att läsa och titta på böcker så är det en av bibliotekarierna på Ockelbo folkbibliotek. Jag brukar inte nämna folk vid namn som inte vet om det och den här människan känner jag knappt så vi kan kalla honom Bibliotekarien (även om de flesta Ockelbo-bor nog ändå skulle fatta vem jag pratar om). Under hela min tid i årskurs 0 till 6 åkte Bibliotekarien ut till de olika skolorna i Ockelbo kommun och tipsade om böcker. Ryktet sa att han hade läst alla böcker på hela biblioteket, och i varje fall hade han läst alla barnböcker, för dem kunde han allt om. Han satt framför oss och berättade handlingen i böckerna, sa hur lättlästa de var och vilken sorts bok det var; om den var spännande eller rolig. Allting sa han med en väldigt lugn och mjuk och mörk röst som liksom invaggade mig i trygghet. När förevisningen var slut hade många siktat in sig på en speciell bok de ville ha, så alla kastade sig fram för att få den (ja, det var ofta exakt samma bok som alla ville ha).
 
Det var allt, men någonting hos Bibliotekarien och hans sätt att förhålla sig till böckerna gjorde djupt intryck hos mig. Det var inte några fåniga små barnböcker han höll på med, det var intressanta och viktiga föremål som man kunde få mycket underhållning ifrån och också lära sig mycket av. Och den inställningen, den stora respekten för barn- och ungdomskultur, hänger med mig än idag.
 
I måndags cyklade jag ner till biblioteket, och till min stora lycka var det min gamla förebild som hjälpte mig att leta runt efter några böcker jag ville låna. Han skulle nog ha tittat ganska skeptiskt på mig om han sett att jag fnissade där jag gick efter honom i biblioteket bara för att det var så trevligt. Men han får faktiskt skylla sig själv för att han var så duktig på att visa upp böcker för tretton år sen.
 
Om någon undrar vad jag till slut lånade för böcker så blev det Hungerspelen och två böcker om grekisk mytologi. Mitt intresse för ungdomar som dödar varandra och gudar som ligger med tjurar är alltså extra stort den här veckan.
 
Tjingeling!
/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0