Efter en vecka i Jönköping

Jag hade tänkt att jag inte skulle blogga igen förrän jag tagit kort på den fantastiska utsikt som man har härifrån Södra Vätterbygdens Folkhögskola, ner mot staden och Vättern. Men Det tog en vecka men nu har det faktiskt skett:
 
 
Hade jag haft ett fönster åt det andra hållet hade jag alltså vaknat till det här varje morgon. Som ni kanske förstår innebär denna utsikt att skolan ligger på en kulle, och vill man gå någonstans utanför skolan får man vara beredd på en brant backe nedför och en snudd på outhärdlig backe uppför när man ska tillbaka igen.
 
Mitt liv här på SVF är på något sätt tvådelat, fast de två delarna flyter ofta ihop. Det är dels det generella folkhögskolelivet, där man träffar en massa trevligt folk hela tiden, och där det faktum att du en kort stund satt bredvid en människa vid frukosten kan göra att du resten av veckan får ett varmt leende varje gång du ser personen. Såna små saker gör otroligt mycket för välbefinnandet och trivseln.
 
Sen har vi också livet med klassen där svenskar och amerikaner kommer tillsammans i en härlig röra. Alla försöker lära sig varandras språk och bytena mellan de båda språken kan växla från sekund till sekund, vilket gör att din hjärna måste vara alert hela tiden. De första dagarna var jag trött både i munnen och i öronen av all amerikansk engelska som jag inte är van vid. Men nu, efter en vecka, känns det hela så mycket naturligare och jag lär mig så mycket hela tiden.
 
Idag var jag till exempel med i en diskussion i matsalen. Diskussionen rörde allt från skola och basketmatcher till partipolitik och rymdfärder, och innefattade mig, några av mina svenska klasskompisar, en amerikansk klasskompis och den amerikanske professorn som är här under hösten. Det är så galet intressant att lära sig mer om USA och hur amerikaner tänker och vad de tänker om oss! Jag hade kunnat sitta kvar resten av dagen. En av de kurser jag ska läsa i höst heter International Survey och handlar om internationell politik. Vi har än så länge bara börjat nosa på ämnet men jag blir exalterad bara av att tänka på det och funderar på att också läsa något liknande när jag åker till Chicago i vår och får välja vilka ämnen jag vill. Myyys.
 
Nu ska vi snart ha ett möte med alla som bor i mitt hus så att vi vet vad som gäller. Tjingeling!
 
/ELIN
 

Kommentarer
Postat av: Marre

Åh! Vad underbart!

2012-08-27 @ 16:40:22
Postat av: lisen

tumme upp!
=)

2012-08-27 @ 17:12:04
URL: http://blogg.passagen.se/loutho
Postat av: Elin f

Låter som du har det sjukt bra Elin! :) roligt!!!

2012-08-27 @ 22:18:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0