En lång men klart värd helg!

Det hela började 23.20 i fredags. Jag skulle för första gången i mitt liv ta Nattåget. När jag tänker mig nattåg så ser jag framför mig människor som sover hela natten: somnar på ett ställe och vaknar många mil därifrån. Men det förutsätter ju att man åker med samma tåg hela natten. Jag fick byta tåg i Ånge. Ånge är ingen stor ort men det är däremot en stor tågort. Stationen är rejäl med flera affärer och caféer att roa sig i medan man väntar. Hur många av dessa var då öppna klockan ett på natten? Svar: Inte ens ytan man går in i affärerna och caféerna ifrån var öppen. Det som däremot var öppet var en liten hall med bänkar där vi satt oss ner 30-40 personer. Med undantag för de fyra tysta minuterna jag var med på efter terrordåden i Norge (som hamnar på en helt annan skala än det här) har jag aldrig varit med om att så många människor varit så tysta så länge. Det var nästan som om det inte bara var jag som hellre hade suttit på ett varmt tåg med knäna uppdragna under hakan och sovit. Så småningom fick jag åka vidare mot Stockholm (efter att först ha vandrat ett antal hundra meter på perrongen. Det verkar vara en affärsidé de har i Ånge, att inte parkera tågen vid stationen så att man måste titta på de vackra omgivningarna innan man kliver på tåget).

Klockan nio på morgonen var jag till slut framme vid mitt slutmål: Duveholmshallen utanför Katrineholm där Scoutforum 2011 hölls. Om du frågade mig vad ett scoutforum är så skulle jag inte kunna svara. Men det är väl något slags hajk-konferens-festival med trangiakök och random utplacerade trefötter på ett fält för att det ska se mer scoutigt ut. På lördagen kunde man gå på tre olika workshops för att lära sig lite mer om Livet. Det första var så tråkigt att jag och några till spenderade hela eftermiddagen med att spela kort istället. Överhuvudtaget har jag aldrig varit på något arrangemang där jag skolkat så mycket som jag gjort den här helgen. För att illustrera detta har jag programmet för helgen här:

Fredag 23/9

18.00 - 22.00 Incheckning öppen Jag kom dagen därpå.

Lördag 24/9

08.30 - 10.00 Incheckning öppen Jag checkade in
09.00 - 09.30 Välkommen till Scoutforum 2011 Jag kom efter att det hade börjat och ljudet var då för dåligt för att jag skulle kunna höra ett ord.
10.00 - 12.00 Programpass En workshop
12.00 - 14.00 Lunch Tittade på när mina vänner lagade pytt i panna medan jag åt macka med jordnötssmör efter att man informerat om att alla former av jordnötter var förbjudna pga allergi
14.00 - 16.00 Programpass Kom för sent till en workshop. Hörde inget av informationen, gav till slut upp och gick till kaféet och spelade kort
16.00 - 18.00 Programpass Hade tänkt gå på en workshop. Spelade fortfarande kort
19.00 - 21.00 Middag med underhållning Åt mat. God mat. Underhållningen var två band som spelade. Hyfsade lokalband men de höll på i evigheter så vi gav upp och gick till tältet och eldade i ett trangiakök i tältet för att kunna göra te

Söndag 25/9

09.00 - 09.30 Morgonsamling Vi satt och åt frukost när någon sa "Nu är det morgonsamling va?". Vi var tre stycken som faktiskt gick dit, efter att ha stannat vid baja-majorna på vägen. Kom tjugo minuter efter att det hade börjat.
10.00 - 12.00 Programpass Valde en extra kort workshop för att kunna gå och bada istället, eftersom vi hade fri tillgång till badhuset. I badhuset dök jag och gjorde illa ryggen. Så här i efterhand tror jag att det var ett straff för att jag inte levde upp till mitt Duktig flicka-syndrom
12.30 - 13.00 Avslutning Då åt vi lunch
Lunch & Avresa För att även denna programpunkt skulle faila var jag kvar en halvtimme till innan min avresa.


Som om inte det var nog skolkade jag även från mina plikter som scout. Jag reste med rullväska (väldigt praktiskt när man åker tåg, men helgerån för en scout) och hade inte på mig min scoutskjorta på hela helgen. Men det jag skulle göra var att umgås med mina jamboreekompisar och det blev ordentligt gjort. Även om man inte såg så mycket av personen som dragit med en på Scoutfroum, på grund av vissa omständigheter...(pik).

 

Nu ska jag presentera mina två stoltheter:
1. Min lägerfilt

Jag har spenderat någon vecka med att sy fast de märken som inte längre ska sitta på skjortan och det blev detta ädla konstverk. I teorin ska du kunna titta på min lägerfilt och se vem jag är.

2. Min sovsäck

Konstigt nog verkar det finnas en gräns för hur länge en sovsäck håller sig bra. Jag har haft min sen jag var sju år och nu funkar den inte för fem öre. Därför köpte jag igår en ny sovsäck för halva priset i scoutshoppen. Vilket kap! Tror jag, jag har ju inte provat den än.

Snälla som de är fick jag sova hos min syster och hennes pojkvän (sambo? fästman?) inatt innan jag tog mig tillbaka till Östersund i morse. Landade 12.57, gick upp till lägenheten och lämnade packning och satte sedan av mot universitetet för föreläsningen 13.15. Höll nästan ut till slutet men gav upp och gick hem innan (skolk är ju ändå ett nytt mönster i mitt liv så varför inte?). Nu är jag slut. Ska äta en massa fil och titta på en massa bra filmer och inte åka ett enda tåg eller läsa ett smack om processkartläggning.

Tjolong!
/ELIN

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag som hade tänkt be dig berätta allt som nya scoutstrukturen! Ljudet dog på den streamade sändningen efter ungefär halva och självklart precis när de började prata om det jag tyckte var intressant. Så drygt! Ses imorgon kväll.

2011-09-26 @ 18:48:01
Postat av: T

Sara pikade mig i sin blogg hon också :P

2011-09-26 @ 19:32:08
Postat av: Elin

Ida, Sorry, du hade ju kunnat åka på forumet själv:P



T: Haha, lite får du tåla;D

2011-09-27 @ 23:45:08
URL: http://efteralladar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0