En uppdatering

Gårdagens inlägg skulle mynna ut i en diskussion om vetenskap men blev istället någon slags arg bokrecension som inte är så intressant att läsa om man inte har någon koppling till den aktuella boken. Det jag ville komma fram till var egentligen att jag har svårt att acceptera fantastiska lösningar på problem för att jag vet hur tidens gång ser ut. Vetenskapen förändras ständigt och det som ses som revolutionerande idag är förkastat imorgon. När jag läser en bok som är fullkomligt okritisk till sitt ämne känner jag det som om jag läste en några hundra år gammal text om hur jorden är platt och universums medelpunkt och att månen är en ost som det bor en gubbe i. Det är förlegat och eftersom världen och dess invånare förändras kommer även vetenskapen att göra det.

Det som är roligast med Toyota-bokens innehåll är att hela arbetssättet den handlar om (Lean) bygger på ständiga förbättringar. Ändå framställs det som att det nuvarande arbetssättet är fulländat. Det tyder på brist på självinsikt och reflektion. Det var egentligen allt jag hade att säga i det ämnet (förutom att jag nu markerar i boken varje gång jag ser tecken på att Toyota i själva verket är en sekt, men det kan vi ta en annan gång).

För övrigt har jag totalt rubbat mina rutiner idag. Jag klev upp vid nio och har sedan dess tittat på hela första säsongen av en tv-serie som heter Skins. Klockan halv sex drack jag så en gigantisk kopp kaffe och satte mig och läste igen allt plugg jag skulle ha börjat med i morse. Då blev jag supertaggad att skriva litteraturuppgiften som ska in nästa vecka. Man kan antingen se det som att jag har ett väldigt tråkigt liv när jag gärna skriver inlämningsuppgifter en fredagkväll, eller så kan man säga att jag hade min fredagkväll mitt på dagen på fredagen istället. Det andra alternativet känns bara en gnutta bättre.

Dock har min skrivbordslampa gått sönder för att jag råkade slå till den med en bok så nu sitter jag alldeles förtvivlad i min jakt efter information om halogenlampor på internet. Vilket är det bästa alternativet? Ska man köpa halogen fast det snart blir olagligt? Och var i helskotta köper man lampor? Det är i såna här stunder man ångrar att man flyttat hemifrån. Ska nog ringa pappa imorgon... 

/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0