Elin i stora världen Del 3

Trots turistande och annat skoj som jag berättat om redan var lördagen den bästa dagen förra veckan. Då började nämligen Svenska Scoutrådets årsmöte, där jag var ombud för SMU Scout. Svenska Scoutrådets årsmöte innebär till min stora glädje Påverkanstorg! Påverkanstorg är för en diskussionsnörd bland det bästa som finns. Det finns till för att man ska slippa en massa debatt i plenum, alltså från talarstolen. Istället ställer man upp alla frågor som ska behandlas på skyltar i ett rum och så kan man gå omkring i rummet och diskutera de olika frågorna. Om man tycker att något är fel på det förslag som styrelsen gett kan man skriva ett yrkande om en ändring eller bara lämna en kommentar. Och så får man små färgglada plastpluttar som man kan klistra fast om man tycker att ett förslag är bra. Dessutom får man pepparkakor och får dricka hur mycket kaffe man vill. Om man har egen kåsa med sig.

Det bästa med ett Påverkanstorg är att man när som helst kan vända sig till en fullkomlig främling (ett vanligt ombud eller ordföranden för ett av scoutförbunden eller vem man vill) och börja diskutera det som engagerar en. Till slut kan det ju tyvärr också spåra ur, vilket jag också fick se exempel på. När torget var slut och man började organisera om stolarna till en annan programpunkt var vi nägra stycken som stod kvar och hade en hejdlöst seriös diskussion om den nya strukturen för den svenska scoutrörelsen. Vi ritade även några modeller för olika alternativ:


Det enda jag förstår och kan säga som bildtext är att hjärtat mellan KFLUM och den tomma rutan betyder att de två förbunden är kära i varandra och att någon tränat på att göra &-tecken till vänster i bild.


Här tror jag vi ser två ritningar ovanpå varandra, en med bläck och en med röd whiteboard-penna...

Båten som är ritad längst till vänster på den nedre bilden är ett exempel som Tua drog och som jag blev totalt fascinerad av och med glädje skulle ha dragit för alla på årsmötet. Exemplet är kort och konkret och ingen metafor: "Organisationen Scouterna äger en båt; har vi rätt att använda båten?" Briljant. Om ni som finns utanför scoutvärlden känner att ni inte förstår det här briljanta exemplet så behöver ni inte känna er dumma på något sätt. Det var ingen annan än Tua och jag som förstod vad exemplet betydde heller. De andra som vi diskuterade med hade dessutom vid det laget tröttnat på oss och börjat fundera på annat.

Förutom Påverkanstorget var det mest småtrevligt på lördagen. God vegetarisk mat (skojigt att slippa skriva upp sig på specialkost då all mat som lagades var vegetarisk), julpyssel och fackeltåg upp på ett berg i storm. Kvällen avslutades med några partier Neger och president (Trots att slagordet för SMU lyder "Vi är unga av rätta sorten, vi tycker spel och snusk är botten. S M U!". Kan tillägga att det är kanske sextio år sen slagordet löd så...).

Fortsättning följer... Joho då! Jag har en massa till att berätta. Jag filar till exempel på ett spännande inlägg om rulltrappor och dörrar kopplat till den svenska mentaliteten.

/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0