Elin i stora världen Del 1

Ofta när bloggare har varit i väg på något stort har de varit med om så enormt mycket att det inte får plats i ett blogginlägg. Därför ägnar de de två följande veckorna på att dra ut på händelserna så mycket som möjligt för att kunna fylla en sju-åtta inlägg. Det här är tydligen ett vinnande koncept och jag ska härmed följa den modellen.

I onsdags åkte jag nämligen ner till Uppsala där min kompis Martina bjöd mig på hemlagad risgrynsgröt och en plats på hennes soffa (som visade sig vara fruktansvärd att sova på varför jag nästa natt sov på golvet).

På torsdagen åkte jag sen in till centrum och hälsade på Tua, som pinsamt nog är en student som bor i en femma vid Fyrisån med bara en rumskompis ("Här är finrummet, sitt inte i soffan tack" "Det kanske är bäst att ni går hem nu, jag måste putsa kristallkronan". Typ. Kanske inga direkta citat, men det är ju tanken som räknas). Sen hängde jag på Tua och hennes kompis när de skulle studera de som pluggar på Ekonomikum. Jag visste inte innan att de på Ekonomikum tillhör ett eget släkte, men jag kände mig verkligen lite dum och konstig när vi gick igenom byggnaden. Alla andra hade kostym och välputsat hår, medan jag gick runt i mammas gamla byxor och en jacka från Överskottsbolaget.  Ändå satt de bara där i korridorerna och pluggade. Skumt.

När studien var över gav jag mig av för att utföra mitt brådskande ärende: Att skaffa pass och id-kort hos polisen. Jag mötte upp min bror där för att han skulle kunna legitimera mig och själv skaffa pass, och inom en kvart hade vi i teorin två pass och ett nationellt id-kort, alla prydda av en vettskrämd människa på kortet (tidigare såg man ju kriminell ut på passfotot, men de nya reglerna gör att man ser livrädd ut i stället, är det framsteg?). Sen bjöd jag min käre bror på lunch för att han är så snäll.

Är det något man förknippar med Uppsala, förutom universitet och domkyrka, så är det ju ändå Pelle Svanslös. Tua tog med mig och visade upp var stadens naivaste katt hör hemma. Därför presenterar jag nu, efter förfrågan, lite kort på mitt Pelle-äventyr.


GammelMajas hem och det läskiga stället i filmen Pelle Svanslös och den stora (s)kattjakten


Gatan itself (och jag)


Spoiler Alert: Här bor Maja och Pelle när de blivit sambos. Längst till höger på den nedre bilden sover deras tre barn.


Gropgränd, där Måns skrämmer livet ur både Pelle och mig när de elaka katterna tar Pelles fina medalj (Gården på bilden ligger på Gropgränd, men jag kan inte vara hundra på att det skedde just på den. Men vi säger att det var så).

Efter ovanstående upplevelser begav vi oss till biblioteket Carolina Rediviva och undersökte gamla böcker och försökte smyga i de tysta läsesalarna. Fascinerande. Till sist gjorde vi ett besök på Myrorna där vi mötte upp Martina och gick hem till Tua och spelade Strategifia med knuff. Jag förlorade. Kvällen avslutades med att jag och Martina i hennes lägenhet åt pizza och tittade på en ganska intressant men konstig film om norska ungkarlar och deras sysselsättning i köket på femtiotalet.

Fortsättning följer...

/ELIN

Kommentarer
Postat av: Marre

Haha, härligt! Jag längtar efter dig!

2011-11-28 @ 17:32:10
Postat av: Elise

ÄNTLIGEN PELLE BILDER :D

Och tänk att du inte kunnat skriva "det läskiga stället i filmen Pelle Svanslös och den stora (s)kattjakten" om inte jag mer eller mindre tvingat dig till att se den för några veckor sedan ;)

Btw, Gropgränd ser typ ut som..Brunnsgränd!



2011-11-28 @ 18:45:02
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se/
Postat av: Elin

Elise, ja och så hade jag antingen inte varit så engagerad att hitta allt som hade med Pelle att göra utan dig heller:P Mm, så om vi skulle vilja kunde vi spela upp en scen ur julkalendern på Brunnsgränd...



Marre, vi ses på nyår:D

2011-11-28 @ 19:28:52
URL: http://efteralladar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0