Boktipset: Imorgon när kriget kom

Imorgon när kriget kom handlar om sju australiensiska ungdomar som åker bort och campar i vildmarken i fem dagar. När de kommer hem igen har en fiende armé intagit landet och tillfångatagit deras familjer. Hundar och får ligger döda på gårdarna och den vanliga trafiken har bytts ut mot pansarvagnar och militärgröna lastbilar. De sju tonåringarna måste bli rationella och fundera på vad de ska göra, dels för att slippa bli fast och dels för att hindra fiendernas framfart.

Det bästa med de här böckerna är att de beskriver verkliga människor. De är inga allvetande actionhjältar som tar varje motgång med en axelryckning. De frågar sig gång på gång vad som är rätt och fel, och vad som ger dem rätten att döda andra människor. Jag har läst psykologi, om Posttraumatisk stress och det är fascinerande hur man ibland får se att de verkligen är det de lider av. Det är mardrömmar, hysteri och oro om vartannat. 

På sju dygn (det känns som att sju är ledordet här), sedan jag kom hem, har jag hunnit läsa drygt tre och en halv av de sju böckerna. Ganska bra om jag får säga det själv. Jag gråter, skräms och skrattar (dock inte så ofta). Dessutom har jag ätit ett halv kilo frukostflingor... Nu ska jag spela alfapet!

Kommentarer
Postat av: Marre

Åh, nu blir jag också sugen på att läsa om dem.

2011-06-12 @ 20:48:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0