Elins årskrönika

Så här i årsskiftet brukar man ju göra en liten årskrönika för att sammanfatta det gångna året. Ett exempel på en sån är Gävle-Dalas årskrönika som jag och mamma och pappa tittade på häromdagen. Det var det absolut sämsta jag har sett. Titta på den, den finns antagligen på svtplay. De där regionalreportrarna vill ju gärna vara lite fyndiga. Det är synd att de inte lyckas. Det värsta var nästan att de i alla inslag la in en ljudeffekt då mikrofonen flyttades mellan reportern och intervjupersonen. Det var precis som om en tioåring hade gjort det...

Så därför tänkte jag att jag gör ett eget försök. Jag vill sammnafatta 2010 på något sätt. Och eftersom jag är Elin gör jag det genom en liten lista. Det här är alltså inte bara företeelser som är nya 2010 utan sånt jag tagit del av just det året:

Årets bästa film: Livet är underbart. Framkallar alla känslor som över huvudtaget är möjliga.
Årets bästa bok: God natt mister Tom. Se ovanstående motivering.
Årets bästa tv-serie: The Office. Det tog tio avsnitt innan jag fattade grejen, men som jag fattade den då!
Årets roligaste: Elfte Timmen. Alla totaldissade svt:s försök att göra politisk satir men jag kunde inte få nog.
Årets mest minnesvärda dag: Rojalist eller ej, jag har aldrig känt mig så lokalpatriotisk och varm om hjärtat som den 19 juni. Det var något speciellt att sitta och äta tårta i leran med tusentals andra och jubla så fort något Ockelbo-relaterat skedde på storbildsskärmen.  
Årets låt: Från och med du med Oskar Linnros. Det betyder inte att jag tycker den var bäst men den har spelats konstant i månader och blivit som ett tema för året.
Årets artist: Annika Norlin, min favorit
Årets skandal: Haha, jag är inte så bra på skandaler. Men om man räknar bort det faktum att sossarna tror att allt blir bra bara de avskedar alla som råkar vara kompetenta så måste jag få lyfta fram kungen. För det första är det kul att han är kung över huvudtaget. Han passar inte något vidare och han skulle nog helst ha velat bli rallyförare istället. Så kom det en bok om honom med en massa avslöjanden: Han kommenterade det nästan inte alls, och så plötsligt var alla nöjda med det och allt dog bort. Jag var på ett föredrag om kommunikation med skolan och föreläsaren sa så roligt: "Kungen och Ryanair är de enda som kan bryta mot alla medieregler och ändå klara sig".
Årets nyhet: Det jag först kommer att tänka på är faktiskt jordbävningen i Haiti. Ett av världens fattigaste länder drabbas av en av världens värsta katastrofer och det är uppståndelse ett tag. Men sen dör allting bort. Vi sitter i våra villor med våra iphones och bakmaskiner och reflekterar inte ens över att vissa inte ens har mat. Det gör mig frustrerad.

Jag har inte varit på några konserter eller teatrar. Men jag har däremot varit på bio och sett Till vildingarnas land, Avatar, I rymden finns inga känslor och Änglagård - Tredje gången gilt. Till vildingarnas land var mysig och rolig, Avatar var överfinansierad och snodd, I rymden finns inga känslor var rolig och smart och Änglagård skrattade jag konstant åt under första halvan. Eventuella klagomål på dessa recensioner hänvisas till kommentarsfältet.

Ha ett trevligt 2011 vänner!
/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0