Grubblerier (ej av det allvarliga slaget)

Som jag nämnde tidigare har jag varit i Dalarna i helgen. Det blev mest resande skulle man kunna säga, och jag hann avverka följande orter: Östersund, Bräcke, Ånge, Ljusdal, Bollnäs, Ockelbo, Gävle, Sandviken, Storvik, Hofors, Falun, Enviken, Borlänge, Rättvik, Mora, Orsa och Sveg. Visserligen var de flesta bara ställen jag passerade med tåg eller buss, men jag måste ändå säga att jag är ganska stolt över min prestation. Jag hann med att träffa Marre och Cecilia och gå och träffa mina gamla lärare. Några timmars härlig diskussion livade som vanligt upp tillvaron betydligt. Sen sov jag också hos mormor och morfar. Lördagen spenderade jag i Borlänge Missionskyrka och träffade en massa trevligt folk och pratade en hel del. En bra helg på det hela taget.

Jag skrev förut att de flesta av mina berättelser från i helgen eventuellt skulle handla om Harry Potter. Helt fel hade jag inte...jag har snart kommit igenom sjätte boken och jag måste säga att jag är lite smått irriterad. Den sjätte boken är den jag har läst mest på engelska, och jag bara känner hur jobbigt det är att nu läsa den på svenska. Det är en massa stavfel och en del meningar som är "fel" översatta och jag börjar sälla mig till dem som tycker bättre om den engelska versionen av Harry än den svenska. Fast egentligen är det ju inte så konstigt. J.K. Rowling har ägnat något decennium åt att skriva böckerna, medan översättaren bara får några månader att skriva om hela tjottaballongen!

På tal om böcker ska jag berätta om en uppenbarelse jag fick i somras. Jag började fundera på hur miljöer i böcker ser ut i mitt huvud. Det jag kom fram till fick mig att starta en omfattande undersökning i hur andra människor ser det som händer i böcker. Undersökningen bestod i att jag frågade mamma och Martina om saken. De tyckte båda att min egen uppfattning var lite vrickad, och jag kan nog hålla med dem om att deras sätt verkade vettigare, om än svårare för mig att förstå.

Undersökningens resultat: Martina sa att hon bygger upp egna helt nya världar åt karaktärerna, det vill säga rum och natur som passar in på bokens beskrivning av hur det ser ut. Mamma däremot sa att hon inte alls brukar fokusera på sånt, hon ser alltså inte så mycket väggar och miljöer omkring figurerna.

Det jag själv hade kommit fram till, vilket föranledde undersökningen, var att jag sätter in alla karaktärer som finns i böcker, i hus och rum jag känner igen väldigt väl. Jag har hur många exempel som helst på det:

Harry Potter bor i mina grannars hus (som förresten ska säljas). Han har alla sina lektioner i mitt gamla klassrum från mellanstadiet, oavsett vad det är för ämne. Alla hans lärares kontor ser exakt ut som min mammas gamla kontor (Vi kan ju redan här fastställa att jag har extremt dålig fantasi).

Tvillingarna (i böckerna om Tvillingarna) bor i min mormor och morfars hus. De har sina lektioner i träslöjdssalen i min gamla mellanstadieskola.

När jag var yngre läste jag också Äventyrens dal, berg, slott, blabla-böckerna, och huvudpersonerna i dem bor hemma hos min farmor och farfar.

De finns alltså i dessa hus, som jag bygger om lite i huvudet för att de ska passa in med beskrivningarna i böckerna. Det intressanta är att ingen bor i mitt eget hus som jag växt upp i, men jag insåg väl att det skulle bli trångt om alla skulle rymmas i vårat hus, så jag spridde ut dem lite över min omgivning, i de hus jag varit mest i. Jag hoppas att ni fattar ungefär vad jag menar med att "de bor" i de här olika husen, och inte oroar er alltför mycket om min mentala hälsa.

Eftersom min omfattande undersökning bara omfattade tre personer, som alla svarade helt olika, får ni gärna säga hur era hjärnor tänker sig miljöer när ni läser. Jag lovar att det är ett spännande ämne att utforska medan man läser! Om ni gör det kan jag skriva min C-uppsats om det här sen.

/ELIN

Kommentarer
Postat av: Marre

Shit vad intressant med miljöbeskrivningarna! Jag är som din mamma. Fokuserar på annat. Jag är mer intresserad av människor och relationer än den fysiska miljön. Och så är jag ganska sugig på att visualisera andras miljöbeskrivningar- det kallas dålig spatial förmåga, typ.

2010-10-19 @ 12:12:02
Postat av: Marit

Oj vad svårt! Jag brukar nog också placera ut karaktärerna på platser som känns bekanta för mig men då handlar det nog snarare om hela miljöer miljöer och inte specifika platser.

Svårt. Sedan gör jag nog olika från bok till bok.

2010-10-19 @ 22:21:27
Postat av: efteralladar

Hela miljöer-miljöer, Marit? Vad betyder det? Hela städer eller?



För mig tror jag det handlar mycket om var i livet jag befann mig när jag började läsa boken/böckerna i fråga. Det är därför så mycket är kopplat till min mellanstadieskola...

2010-10-20 @ 11:56:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0