Coming up: More fascinating stories about The Life of Elin!

I dag var jag och handlade. Affären var full av norrmän som skulle köpa tio dosor snus.

I går var jag på auktion i kyrkan. Jag lyckades få studentrabatt på en påse bröd. Det ni, studentrabatt på en auktion, det är inte alla som klarar av det! Men är man söt och säger att man är fattig funkar det (ett tips).

Jag skulle ha pluggat idag. Gjorde jag det? Tja, jag läste inledningen av boken. Nej, inte ens det, jag läste de tre sista sidorna av inledningen av boken.

Jag gjorde faktiskt något bra i dag också: När jag handlade höll jag på att köpa två chokladkakor för 32 kronor. Men när jag stod i kassan kom jag på att dels ville jag inte ha två stycken chokladkakor och dels var det bättre att köpa en rättvisemärkt kaka. Så jag gick ur kön, ställde tillbaka de två och tog en rättvisemärkt för 26 kronor.

Okej, jag lovar att jag försöker komma på något intressant att skriva men det går bara inte! Som vanligt är det lättare att uttrycka sig med något någon annan har skrivit. Det här är en låt med Säkert! Det är så coolt att gå omkring i Östersund med Säkert! i hörlurarna och tänka på att det är den här staden hon sjunger om.

Vi går på skaren över isen som brast under dig när du var fem
Vi går mot ljusa tider säger de men vi längtar mest hem
Det finns en sorglig lycka i att aldrig mer vara ett med dem som vet precis vem du är

Vi läser Hundra år av ensamhet, jag blickar fram mot ett
Jag ska vara tyst från och med nu och se vad som händer när det bränner till
Antagligen ingenting, det brukar vara så
Tyst från och med nu

En timme tar en vecka här, slå mig så att nånting händer
Visarna på klockorna går bakåt här, jag skakar om kalendern

Du har köpt Lonely Planet, du åker till ett söderland rätt snart
Jag låtsas att det är av kärlek till stan jag stannar kvar
Jag sträcker ut mig, säger:
"Det är till att vara märkvärdig, åka härifrån när solen är såhär, men du, du är som du är"

De brister tidigare och tidigare Isarna
Fåglarna flyttar längre norrut varje år
De säger hotet mot klimatet, men jag tar det som ett tecken på att du kommer upp igen
Kom hit igen

Isarna med Säkert!

/ELIN

Kommentarer
Postat av: Marre

Haha! Jag försökte faktiskt tigga ung-och-arbetslös-rabatt när jag köpte biljett till Luciakonserten i Kristine kyrka (ja! de tar betalt nu!). Vid turistbyråns disk skrattade jag lite desperat och nervöst våghalsigt, och försökte liksom på ett självklart sätt inflika att:"ja, jag studerar ju inte men jag är UNG. Och ARBETSLÖS." men jag tror inte att hon i kassan fattade allvaret för hon skrattade med, besvärat och sen fick jag ingen rabatt i alla fall. Grejen är att hon hör och häpna faktiskt knappade in reducerat pris efter min vädjan, men sen råkade hon ge mig full kostnad ändå och när hon upptäckte det ryckte hon på axlarna, log nervöst och ursäktade sig. Så god vilja fanns det! Men det ville sig inte riktigt ända fram.



Kram



P.S. Jag fick mejlsvar från städfirman idag där hon ställde lite frågor om mina möjligheter att jobba! Gahh, vad läskigt. Tänk om jag får det?

2010-11-23 @ 20:00:10
Postat av: efteralladar

Det var ju ett bra försök i alla fall. Egentligen är det konstigt att man inte får rabatt när man är arbetslös, för som student får man ju i alla fall studiemedel. Men det är väl inte riktigt lika accepterat att vara arbetslös som att studera...



Vad spännande! Vad är det för firma då, och vart skulle du städa i så fall? Kram

2010-11-23 @ 20:50:57
URL: http://efteralladar.blogg.se/
Postat av: Marre

Ja... Alla är ju inte berättigad A-kassa liksom. Dalateatern däremot har faktiskt arbetslöshetsrabatt på sina föreställningar. Grymt bra tycker jag. Fast jag har inte gått än. Men suktar.



En städ- och flyttjänstfirma. Jag vet inte riktigt detaljerna. Väntar svar. Men städa någon butik eller några butiker två timmar om morgonen m-f. Eventuellt även helger och kanske hoppa in om någon ordinare får förhinder typ. Kram

2010-11-24 @ 10:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0