En uppdatering

Det känns som att alla har slutat blogga helt plötsligt, så jag tänkte att jag måste försöka dra mitt strå till stacken. Inga sprudlande idéer har dock dykt upp i mitt huvud så jag tänkte bara berätta vad jag har för mig nu för tiden, eftersom det är vad jag brukar efterfråga i andras bloggar.

I går kväll anmälde jag mig till sommarens World Scout Jamboree (ett jättestort scoutläger dit tusentals människor kommer från hela världen och som i sommar råkar vara i Sverige). Det känns jättebra, särskilt som jag aldrig har varit på något riktigt stort läger förut. Jag ska vara funktionär och springa omkring och serva folk. Inte städa toaletterna dock, för det har de en speciell grupp till. Jag inbillar mig att jag åker på lägret för att träffa folk, umgås med mina scoutkompisar och allt sånt, men helt ärligt är det ju för att få se kungen. Varför annars liksom?

Annars går jag i skolan, läser just nu en kurs som heter Ledning och organisering under risk och kris. Roligt ibland, bedrövligt ibland, som det brukar vara.

Just nu är jag inne i en Läsa böcker-fas. Det är underbart! Jag går till biblioteket, drömmer om vilka böcker jag skulle vilja läsa just då, går hem med ett lyckorus och en värk i axeln för att jag har för många böcker i väskan, och lägger dem sen i högen på golvet bredvid sängen. Det här är böckerna jag läser just nu (Nerifrån och uppi högen):

1. Unga kvinnor (en amerikansk klassiker som Joey i Dawson's creek säger är hennes favoritbok. Jag köpte den på biblioteket för en krona. Hittills ganska tråkig)
2. Jerusalem II (Fortsättningen på boken jag började läsa på gymnasiet men kom av mig. Selma Lagerlöf är min idol!)
3. The return av Hjärtans Fröjd (Fortsättningen på Hjärtans Fröjd, som var en riktigt bra bok men den här nådde inte upp till den)
4. How to be good (Jag började läsa High Fidelity av Nick Hornby för några veckor sen och nu är jag inne på den tredje boken av honom. Riktigt bra)
5. Våldtäkt och romantik (En bok om feminism som jag köpte för nio kronor på Ullared i somras)
6. Naiv. Super. (Marie-Louise tipsade mig om den häromdagen och den ser verkligen lovande ut, men jag har inte hunnit komma igång än)
7. Ett ufo gör entré (Det är den enda jag redan har läst, men jag såg den på biblioteket igår och det blev ett spontanlån (billigare än spontanköp dock!) eftersom det är en av mina favoritböcker. Så mycket smärta!)

När jag kommer hem till någon tittar jag väldigt snabbt på deras bokhylla. Det första jag sa när jag kom in i min brors flickväns rum var "Varför har du Harry Potter-böckerna i omvänd ordning?". Jag antar att det är en sån där kliché att om du vill veta något om en person ska du titta på hennes bokhylla. Vad nu omvända Harry Potter-böcker nu säger vet jag inte, men det är nog något viktigt.

Enligt min teori borde jag genom att titta på böckerna i högen jag just rabblat upp kunna bedöma vem jag är (i alla fall just nu). För det första är jag nog ung. Tre stycken av de nämnda klassas som ungdomsböcker och Gud förbjude om en mogen människa sjönk så lågt att den började läsa ungdomsböcker. Okej, egentligen kan jag inte komma så mycket längre i min analys eftersom jag vet varför jag införskaffat alla böckerna och vilka delar av dem som tilltalar mig så ni får nog döma själva. Om ni kommer fram till något få ni gärna säga till.

Ja visst ja, jag höll ju på att berätta vad jag gör nu för tiden. Jag mår bra i alla fall. För någon veckor sen skrev jag en facebookuppdatering som lyder:

"Det är bara när jag är på riktigt gott humör som jag upptäcker hur sjukt deppig musiksmak jag har. Jag kanske borde börja lyssna på Bubbles eller något?:P"

Nej då, var inte oroliga, jag började inte lyssna på Bubbles. Eller ja, jag försökte förstås men upptäckte till min förskräckelse att de inte finns på Spotify! Men sen insåg jag att de precis som Beatles förstås vill skydda sitt varumärke... Däremot skapade jag en spellista som heter Lycklig och här är en av låtarna på den:



Lycklig och förvånad med Lars Winnerbäck. Har man en deppig farbror som favoritartist gäller det ju att hitta en av de gladare låtarna han gjort...

/ELIN

Kommentarer
Postat av: Marre

Haha åh! Böcker, böcker! Och att du tog mitt tips. ;) Av de böcker du nämner har jag (förstås) läst "Naiv.Super.", "Ett ufo gör entré" (läste om den förra våren och den håller så jävla bra!) och "Våldäkt och romantik" (som jag läste i trean tror jag och fann intressant. det var då min feminismvurm började). "Jerusalem" har jag aldrig läst, men den gjorde starkt avtryck hos mig som teveserie. Jag minns att jag tyckte om den oerhört. Vad var jag? Typ sju.



Haha. Det där med att se sin egen bokhylla och föreställa sig vad någon annan (typ en forskare) hade bildat sig för uppfattning om en utifrån den, är något jag sysslar med ibland, fast jag brukar tänka typ: tänk om den jag var för ett år sen/tio år sen har gjort en tidsresa till exempelvis mitt nutida rum. Vad hade jag trott om mitt framtida jag? Och vad hade jag känt? Glädje? Rädsla? Besvikelse? Eller tänk om någon historiker/arkeolog eller varför inte en privatperson (någon jag känner eller någon okänd) hade hittat alla mina dagböcker och allt jag någonsin skrivit efter min död, vilken bild hade den gjort av mig, mitt psyke och mitt liv? Spännande.



Kram

P.S. Och shit! Tänk om någon hade tillgång till allt jag någonsin skrivit på nätet eller min mejl och genom allt detta försökt förstå vem jag är/var. Vad hade den kommit fram till? Haha, lite hybris det här.

2010-11-13 @ 19:31:58
Postat av: Annelie

Vad pluggar du till?

2010-11-13 @ 22:36:54
URL: http://annelieeee.blogg.se/
Postat av: Tua

Nu känner jag ett sånt där starkt behov av att tipsa dig om en boks om du borde läsa.... och kommer bara på barnböcker (för jag är inne i en barnboksfas just nu) eller böcker som du redan läst... Narnia, bläckhjärta och Redwall(det är i den boken de äter hela tiden)!



Men en seriös bok som är bra är my sister's keeper/ allt för min syster!

2010-11-14 @ 00:35:11
Postat av: efteralladar

Marre: Jag tänker också alltid så! Jämt när jag skriver dagbok tänker jag mig alltid att antingen polisen eller mina tre oskyldiga små barn ska ta del av mina anteckningar:P



Annelie: Jag bor i Östersund och pluggar Risk- och krishanteringsprogrammet.



Tua: Vad bra att du påminner mig, jag ska verkligen ta och försöka läsa Redwall bara för dina fina kommentarer om den på Ska'ut Gul: "De tycker om varann" och "Maten är sååå god". Och Allt för min syster har jag sett stå på utsäljningshyllan på biblioteket så jag kanske köper den. Och proppar in ännu mer i min fulla bokhylla...

2010-11-14 @ 14:25:59
URL: http://efteralladar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0