Avgå!

Här kommer en brutal sanning:

Jag tror inte att en enda av de människor som styr världen, de som har höga och mäktiga postitioner i samhället, passar för det jobbet. Jag har länge varit livrädd inför tanken på att världen styrs av människor. För alla vet ju hur otroligt mycket skit människor har för sig. Människor hånar, mobbar, slår, rånar, bedrar, dödar, våldtar, krigar, torterar och sårar. Etc, etc... Och det är såna vi väljer (eller i vissa fall väljer sig själva) att styra vår värld!

Ja men pucko, vilka skulle annars styra den? Lössen? Rhododendronbuskarna? Kaninerna? Snöflingorna kanske?

Nej det är nog rätt. Vi behöver ledare och vi behöver helst ledare som andas och är av samma art som vi, annars blir det lätt missförstånd. Men det jag vill få sagt är nog egentligen att de som är ledare är de som vill bli ledare, och de som vill bli ledare är de som är minst lämpade för att bli ledare. Det är de som vill ha makt. Min gode vän Albus Dumbledore har sagt:

It is a curious thing, Harry, but perhaps those who are best suited to power are those who have never sought it. Those who, like you, have leadership thrust upon them, and take up the mantle because they must, and find to their own surprise that they wear it well

Så mitt förslag är alltså att vi avsätter alla ministrar och sånt och röstar fram en massa helt ofrivilliga människor och tvingar dem att till varje pris leda sina respektive länder. Det här känns som en bra plan, det kommer gå finemang!

/ELIN, till er tjänst!

Kommentarer
Postat av: Marit

Tiiills de inser att de har makt och blir precis om alla andra. Men alltså, jag håller med dig om att alla suger.

2010-12-06 @ 11:44:31
URL: http://maritsblogg.blogg.se/
Postat av: Frida

Han var klok vår gamle vän Albus. <3

2010-12-06 @ 12:29:31
URL: http://dykeonbike.wordpress.com
Postat av: Marre

Du har en poäng i att människor som inser vilket ofantligt ansvar det är att leda (och således undanber sig det)är bättre lämpade att styra än de som berusar sig i makten. Men jag tror inte det är så mycket ledarna det handlar om, speciellt inte när det kommer till icke-diktaturer som Sverige. Jag tror att det handlar om maktstrukturer som genomsyrar HELA vårt samhälle, på alla nivåer.



Kram

2010-12-06 @ 14:59:21
Postat av: efteralladar

Marit och Marre, ni har rätt båda två. Och du också Frida;) Marre, jag tänker nog mest på att de som är ledare för länder är dem som gör mest skada. Jag tänker mig att det är värre att ha en diktator i Nordkorea än en dålig chef i korvkiosken med tanke på konsekvenserna. Men du har absolut rätt i att det finns överallt.



Det jag ville var nog mest att få fram min tanke, och sen blev det ju ganska uppenbart att jag inte hade någon bra lösning på problemet...

2010-12-06 @ 15:19:50
URL: http://efteralladar.blogg.se/
Postat av: lisen

jag är med! säg till när vi ska avsätta ledarna så hänger jag på!!

skämt åsido, så tror jag du har en viktig poäng där. o dumbledore är inte så tokig, han.

kram!

2010-12-06 @ 23:18:42
URL: http://blogg.passagen.se/loutho

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0