Julklappstips

Så här inför jul ska man ju passa på att ge lite tips på vad man kan köpa till varandra och samtidigt göra reklam för de saker man själv tycker väldigt mycket om. Eftersom min besatthet ligger i böcker och film finns det en viss risk för att denna julklappslista kommer att domineras utav dylikt.

1. The Office (den brittiska versionen). Jag såg klart på den boxen i tisdags och jag saknar den redan! Den har så mycket: En totalt egofixerad chef, en Team leader som tror att han är chef men som inte är det (och som dessutom tror att han är militär fast han inte är det heller), ett gulligt par som man sliter sitt hår för att de aldrig blir tillsammans, Rasism, Sexism, Ironi och ett visst mått av självhat. Helt enkelt allt som behövs för en lyckad tv-kväll.

2. Julkalender. Det spelar egentligen ingen roll vilken det är, för de flesta är hur bra som helst. Själv har jag Ture Sventon (guds gåva till mänskligheten), Pelle Svanslös (hur mysig som helst), Mysteriet på Greveholm (lite dåliga barnskådisar, men scenen där de sköljer med fluor är helt oförglömlig) och Trolltider (de säger att den är den bästa någonsin men hittills har den bara varit seg så jag har inte sett klart den än). Dessutom önskar jag mig Jul i Kapernaum i julklapp. Det här är ju ganska gamla kalendrar (eftersom de hör till min barndom och jag är ju så förfärligt gammal...) men jag vill också gärna tipsa om såna som En riktig jul från 2007 (En riktigt bra kalender) och Supersnälla Silversara och Stålhenrik från 2009 (Mina hjältar för evigt). Om jag verkar ovanligt vitsig i dag så är det inte med flit. Det bara blev så.

3. High Fidelity. En bok av Nick Hornby som jag läste i november. Rolig, och om man gillar att göra listor så kommer man göra ännu fler efter att ha läst den här. Jag har också upptäckt att den finns som film, och det konstiga var att när jag tittade på bilderna av skådisarna som var med så såg alla ut exakt som jag tänker mig karaktärerna i boken! Det kallar jag bra karaktärsbeskrivningar och casting. Eller, Great minds think alike.

4. En box med favoritteveserien. Förslagsvis Gilmore Girls (hint).

5. Hemgjorda saker. Jag brukar kroka (en form av handarbete) ibland och nu har jag hållit på med en julklapp i ett år (ja, ja, personen skulle egentligen ha fått det förra året men vi kan väl låtsas att det bara beror på bra framförhållning hos min sida). Om man kan något är det roligt att ge något som den andra märker att man faktiskt lagt ner lite tid på. När jag var liten kunde jag bara måla lite prickar på en sten så blev personen jätteglad. Praktiskt.

6. Second hand. Egentligen är det asenkelt att köpa julklappar till mig, men jag vet inte om min familj har kommit på det än. För det enda man behöver göra för att glädja mig är att gå in på en second hand-affär, grabba åt sig några random böcker, vhs-filmer och eventuellt några barnkasettband från 94, betala 23 kronor och gå ut igen. Det hemliga receptet på ren lycka. OBS! 23 kronor är inget fast pris utan bara något jag drog till med för att uppmärksamma hur billigt det är på de flesta second hand-affärer och loppisar.

Shoppa med nöje och förnuft, och kom ihåg att vissa saker man köper sliter/slitit otroligt mycket på både människa, djur och miljö...

Pözz å Kjam (jag har funderat på hur många gånger man kan skriva så innan folk slutar tolka det som ironiskt)

/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0