"Har du ätit gamla kläder nån gång?"

Andra köper nya byxor. Jag tar fram mina gamla trasiga, testar vilka som passar och intalar mig sen att de faktiskt inte är så trasiga. Här är åtta par av mina jeans. Fem är trasiga, ett par jättefula och för små, två par ärvda, ett par second hand och sju par helt användbara. Detta mina vänner är återvinning (särskilt om man i stället för att slänger dem när de är helt utslitna bestämmer sig för att äta upp dem: Gamla kläder, en delikatess i vissa delar av världen).



Egentligen brukar jag handla på second hand, särskilt Kupan som jag bor ganska nära. Men jag hittade inga bra när jag var där förra veckan så det blev till att rota fram de gamla i stället. På det viset behöver jag inte köpa några nya och sparar lite pengar som jag istället kan lägga på att önska några låtar i Musikhjälpen i stället.

Nu är det tredje året i rad som Musikhjälpen går på P3 och Svt. Varje år blir jag precis lika besatt. Jag vet inte om det beror på musiken, programledarna eller om det helt enkelt är upplägget som är genialt. Jag upptäckte när jag var tretton år och åkte på scoutläger att bland det roligaste som finns är att slösa pengar för ett gott syfte. Vi hade en marknad på lägret där alla fick sälja vad de ville, mest saker som grupperna hade gjort själva, och alla pengar gick till välgörande ändamål. Jag köpte allt möjligt onödigt. Bland annat grillade mashmallows, ett armband och en sån där fläta i håret med snören som alla som går på mellanstadiet drömmer om. Jag hade hur kul som helst.

För mig är Musikhjälpen samma sak. Att skänka bort pengar i ett gott syfte genom att önska en låt som man älskar, skriva en fin motivering och sen hoppas på att de spelar just min låt. På så sätt är det som ett lotteri också. Och faktiskt så kom jag förra året med och fick prata med Christer i direktsändning! Hur coolt är inte det liksom?! Så det finns faktiskt en chans att till och med vinna storkovan...även om man inte kan bli lika lyckligt lottad som jag som fick prata med just Christer eftersom han inte är programledare i år. Men det är alltid värt ett försök.

Så snälla, ni som känner att ni har råd, gå in på Musikhjälpen, skicka in ett sms till 72999 och önska en låt. Och samtidigt ger du 50 kronor eller mer som går till barn som utsatts för trafficking.

Tack och hej!
/ELIN

Kommentarer
Postat av: Marre

Åh, jag gillar ditt second hand- och återvinningstänk.

2010-12-15 @ 13:36:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0