Den amerikanska vs. den svenska skolan

Två bra men smått suspekta saker har hänt idag:
 
Först kom jag och hela min klass in på North Park University i Chicago fast vi redan har kommit in eftersom det är det hela det här året går ut på...
 
Sen blev jag antagen till en kurs på North Park utan att ansöka om att få gå den...
 
På tal om det senare har jag på sista tiden kommit på en del om hur det amerikanska skolsystemet fungerar. Ni vet hur de i amerikanska filmer alltid pratar om vilka som är de "bra" skolorna? Harvard, Princeton, Yale etc. Går man på en bra skola är man eftertraktad på arbetsmarknaden och har hög status, går man på en sämre skola blir det svårare. I Sverige har skolor förstås också olika mycket status men inte alls i samma hög grad. Och jag har kommit underfund med att det är för att i svenska skolor finns det mycket striktare regelverk för hur kursplaner ska se ut, vad som får examineras och vad studenter bör kunna, detta för att utbildningarna i landet ska vara så likvärdiga som möjligt. I USA är det läraren, professorn, i fråga som bestämmer vad en student bör kunna och vad som kan komma på prov. I Sverige får enbart kurslitteraturen tenteras, men på mitt prov i miljövetenskap (som hölls av en amerikan) för ett par veckor sen fanns en fråga om vem som spelar huvudrollen i Jurassic Park, för det tyckte läraren var viktigt (!).
 
Har en amerikansk skola höga krav och hög status är det många lärare som söker jobb där och skolan kan gallra efter just de lärare de vill ha. Om en skola har bra lärare så har skolan bra rykte och då söker sig studenterna dit.
 
När jag nu letar efter kurser jag vill läsa i vår (förutom den som jag redan råkat (lyckats) komma in på) råder många mig att kolla vilken professor som undervisar i kursen och sen fråga vad andra studenter har tyckt om den. Är det en dålig lärare rekommenderas jag att inte läsa kursen.
 
Om det svenska eller amerikanska systemet är bäst går det att tvista om. I den amerikanska skolan riskerar det att bli en elitistisk grej, där olika individer har olika svårt att få jobb fast de i teorin gått likadana utbildningar. Men samtidigt talar det sitt klara språk att USA kammat hem en tredjedel av alla Nobelpris som delats ut genom åren; just för att de har så bra universitet.
 
Till sist vill jag bara rekommendera en film som alla borde se, särskilt för att slippa spilla tid på de längre versionerna:
Beck
 
/ELIN
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0