Hur kan man inte bry sig?

Jag hade egentligen stängt av datorn och skulle gå och lägga mig, när jag råkade få se en dokumentär på Tvåan: Dokument Utifrån: Modets offer. Jag blev så obehagligt till mods när jag tittade att jag var tvungen att göra något innan jag somnar. Dokumentären handlar om de kemikalier som används i asiatiska fabriker när man tillverkar kläder. Man får se hur stora västerländska klädkoncerners chefer åker ner till Bangladesh eller Indien för att träffa fabrikscheferna. Då borde ju cheferna rimligtvis få se hur barn och vuxna står och jobbar med fötterna i giftiga restprodukter som kan göra dem sjuka för resten av livet? Men nej då, för cheferna lämnar helst inte hotellet, utan bjuder in den ansvarige för fabriken till hotellet för att prata där. Det är ju skönt, då slipper de ha dåligt samvete för den industri de upprätthåller.

Det jag blir arg på är de upprepade bevis på att kolonialismen finns kvar, den har aldrig försvunnit. Vi som är rika vill ha det bekvämt, och därför utnyttjar vi de som är fattiga och inte har något annat val än att ta ett farligt jobb. Arbetarna kan inte klaga, för då riskerar de att få sparken, och när de blir sjuka har de inte heller råd att skaffa den sjukvård som behövs. Och så går vi omkring här i våra H&M och JC och Lindex och tittar på söta tröjor och snyggt skurna jeans, och skiter fullständigt i vem som har tillverkat grejerna och hur det gick till. Jag blir irriterad varje gång någon i skolan pratar om en ny jacka de har köpt eller när jag ser folk på tv prata om att det viktigaste är att klä sig snyggt. Jag är själv inte bäst i världen och det händer att jag köper nya kläder, men det är som om de flesta inte bryr sig överhuvudtaget! DET har jag svårt att få in i min lilla hjärna, hur det går till...

God Natt.

/ELIN

Kommentarer
Postat av: Marit

Jag fattar inte heller. För det kan ju faktiskt inte vara så att varenda jävla människa i hela västvärlden lever i någon slags medieskugga och inte har insett hur världen ser ut och vart den nordliga lyxlivsstilen verkligen kommer ifrån. Sedan är det såklart enklare att fokusera på sina egna problem ("vad ska jag matcha mina nya kilklackar med?") än att oroa sig över barnarbetare i Bangladesh.

2012-01-16 @ 12:20:12
URL: http://maritsblogg.blogg.se/
Postat av: lisen

det är hemskt... o oansvarigt av oss i rika länder att utnyttja andra på det här sättet. men det är så lätt att bortse från sånt här när man vandrar runt på klädaffärer (o även handlar kaffe, choklad mm) - man ser ju bara de fina kläderna o inte de som verkligen får betala för att vi ska få dem... jag köpte en tröja för ett par timmar sen, o eftersmaken nu när man är hemma blir bitter. när jag sätter på mig tröjan senare kommer jag att ha svalt den smaken o glömt. igen. o jag skäms. kapitalismen är vidrig, o det hemska är att man är så meddragen i den...

2012-01-16 @ 14:18:38
URL: http://blogg.passagen.se/loutho
Postat av: Marre

Förstår din upprördhet! Den är fullkomligt rimlig! Kram på dig

2012-01-16 @ 18:28:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0