En liten summering av 2011

Vissa summerar året några dagar innan nyår, och det tycker jag inte är riktigt rätt, för tänk om det allra bästa (eller värsta) kommer precis på slutet, och då får det varken vara med i det årets eller nästkommande års årskrönika. Därför väntade jag till idag innan jag ser tillbaka på förra året, och så här tre dagar senare har jag dessutom fått lite perspektiv på 2011 och kan prata om det som en utomstående. Så här kommer listan över nya upplevelser jag hade under förra året:

En bok jag läste:
Jane Eyre. Fascinerande att få en inblick i hur även en kvinna på 1800-talet kunde sträva efter självständighet.
En film jag såg: Till det som är vackert. Överhuvudtaget blir jag mer och mer imponerad av Alicia Vikanders skådespelartalanger.
En tv-serie jag fastnade i: 16 år efter att den kom ut såg jag BBC:s version av Stolthet och fördom. Sen i våras har jag sett den kanske fyra gånger, och alltid hela serien i sträck, 5,5 timmar. Jag vet inte vad det är med den, men varje gång den är slut blir jag besviken för att jag tycker att något saknas. Och strax blir jag sugen på att se den igen för kanske kommer det där lilla extra den gången.
En artist jag upptäckte: Britta Persson
Den största upplevelsen: World Scout Jamboree på Rinkabyfältet. Överväldigande men samtidigt så vardagligt.
Den enda utlandsresan: Till Åbo med mina "Falu"-kompisar. Inklusive den godaste (och dyraste) pizzan någonsin på Dennis!
Ett ruggigt bra beslut: Att bo hos mormor och morfar i tio veckor. Det kan rekommenderas till alla, eftersom det är otroligt lärorikt (kanske inte hos just min mormor och morfar då, ni får hitta egna).
Det mest surrealistiska som hände: Jag åt lunch sittande två platser bort från kungen och drottningen. Jag var väldigt medveten om mitt bordsskick... Och som om inte det var nog satt Anni-Frid Lyngstad från Abba ett par bord bort. Skumt.
Min klädstil: Alltmer second hand och en hel del knappar.
De här låtarna kommer för evigt påminna mig om 2011 (och av någon outgrundlig anledning är alla kopplade till lägret i somras):
  • Changing the world (lägerlåten på Jamboreen).
  • The sun the trees med Russian Red (som min vän från Spanien lärde mig att lyssna på).
  • Moonshine med Hardcore Superstar (spelades konstant på Bandit Rock som en av mina tältbyggarkompisar envisades att ställa in radion på varje gång hon hamnade i framsätet på minibussen. Vilket skedde alltför ofta om ni frågar mig).
  • The final countdown med Europe (mäktigt ögonblick i slutskedet av Jamboreen).
  • We built this city med Starship (Den här spelades på en bergssprängare när vi, alla gamla tältbyggare, gick tvärs över hela lägerområdet och insåg att vi faktiskt hade byggt den där stan).
  • Mr Saxobeat med Alexandra Stan (Låten som vi dansade tältdans till).






Idag har jag för första gången bryggt mitt eget kaffe i min julklappskaffebryggare och skrapat bort ett tjockt lager mögel från en syltburk för att kunna äta av sylten. Är det inte härligt att vara en självständig, ensamboende ung kvinna, så säg?

/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0