Underbara ljud och dofter

För ett tag sen pratade någon om att de haft en stafett-grej med att lista speciella dofter och ljud på sina bloggar. Ni vet, minnen från förr som kommer tillbaka när man känner eller hör något. Så utan att ha fått någon egen stafettpinne ska jag göra två egna såna listor.


5 ljuvliga ljud

1. Ett av de vackraste ljuden jag vet är vedkapens brus, gnissel och surrande. Min pappa har alltid kapat och kluvit ved till vår vedpanna, och han brukade göra det tidigt om helgmorgnarna på våren. Därför kunde jag också vakna av det ibland och bli irriterad, men det är ändå ett av de bästa ljuden att vakna till. Ett tag blev pappa något fanatisk på vedkapandet och kapade såna mängder att det räcker i flera år, och har därför inte kapat någon ved på några vårar nu. Därför blir jag så glad när jag stundvis hör andra som utövar denna ädla konst om vårarna. Det påminner mig om påsk, tussilagor, knoppande träd och annat som hör till min favoritårstid.

2. Ett ljud som inte ens är i närheten av vackert är rösten av Zed. Zed har inget efternamn men spelar en ganska viktig roll i min barndom. Zed är en karaktär i Polisskolan. I första filmen är han bov och senare utbildar han sig till polis. Jag är uppvuxen med Polisskolan-filmerna men ser dem nästan aldrig numera. Kanske för att de är ganska dåliga. Men när den andra filmen gick på TV för något år sen tittade jag på den med mina föräldrar och när Zed visade sig första gången fick jag en smärre chock. För den som aldrig hört Zeds röst kan den liknas vid frigolit mot en glasruta blandat med en pubertal pojke, och som om det inte var nog så skriker han alltid. Och när han pratade fick jag en enorm nostalgisk känsla, det var precis som om jag var 5 år gammal igen och satt i finrummet med mina syskon och tittade på VHS-film.

3. Barnslig som jag är blir jag fortfarande exalterad av ljudet när mamma och pappa ordnar inför att gratulera mig på min födelsedag. Jag vaknar på morgonen och hör hur de äter frukost, dricker kaffe, läser tidningen. Till slut börjar de bre mackor, ta fram en kakbit och ställa fram presenter och en liten flagga på den röda brickan. Därefter går de upp till mina syskon och väcker dem. De kommer ner och mumlar och prasslar lite innan alla börjar gå mot min dörr. När den första personen har handen på dörren börjar de diskutera vad de ska sjunga, vilket alltid slutar med att man försöker sjunga "Har den äran" fyrstämmigt (eller åtminstone något som låter fyrstämmigt).

4. Låtar är i och för sig ett helt eget ganska långt kapitel vad gäller att minnas och tänka tillbaka. Men jag vill ändå ta upp två sånger som betytt mycket och som jag förknippar med mina två gamla bästa kompisar. Det är "I will follow you into the dark" och "I will always be your soldier" och de fick betydelse på högstadiet och är fortfarande mysiga att lyssna på. Mer tänker jag inte säga om det, ni får lyssna på låtarna.

5. När snön smälter bort varje vår tar jag på mig skorna och går ut för ett enda syfte: för att höra ljudet av mina skor mot grus. Det knastrar så skönt i jämförelse med tystnaden eller knarrandet när man går i snö. Men det måste vara stort grus så att stenarna verkligen gnids mot varandra.


5 drömmande dofter


1. När det har regnat, särskilt på våren, så luktar allting fräscht och det är som att hela världen är nytvättad.

2. Vissa lukter skulle lika gärna kunna vara jätteäckliga som helt underbara. En av mina favoritdofter är när min pappa eller morfar har varit i skogen. De har underställ och huggarkläder på sig och luktar som en blandning mellan tall och gran och väldigt svettig man.

3. När jag jobbade på ett dagläger i somras och skulle sova i tält klagade barnen på att det luktade illa i tältet. Jag fick en chock, för tanken hade aldrig slagit mig att själva lukten av ett tält kan vara något negativt. För mig är det bland det bästa som finns. Det luktar lite plastigt och kvavt på något sätt, och om det är ett militärtält kan det också lukta lite inrökt. Men i vilket fall som helst förknippar jag tältdoften med tusen fina minnen: campande när jag var liten, hajker och läger när jag blivit större. Det är samma sak med gummidoften av en luftmadrass eller den unkna tyglukten i en sovsäck som inte tvättats på länge. Det betyder frihet, oinbjudna ljud och alldeles för lite sömn! Magiskt.

4. Nu ska jag dra till med en riktig klassiker: Farmors pannkakor. När jag var mindre fick jag ibland pannkakor hos farmor och farfar och de var överlägset bäst jämfört med andra familjemedlemmars pannkakor. Antagligen för att de var flottigare och hade mer ägg i sig. Det var i alla fall mjuka och goda och doften av dem kändes lång väg.

5. Och så en sista doft: Nyklippt gräs. Det är en otroligt grön doft och då vet man att det verkligen är sommar.

Lämna gärna era egna dofter och ljud i kommentarsfältet.

/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0