Kvalitet

Att plugga blir intressant först då man kan applicera det man läser på verkligheten. Jag har ofta problem med det. Men idag satt jag stundvis som klistrad vid min Kvalitet från behov till användning (låter fascinerande va?). Dels var det otroligt intressant att få lära mig lite världshistoria. Anledningen till att Japan blev så framstående inom teknologisk utveckling var nämligen för att man efter andra världskriget importerade kunskap om kvalitetsteknik (utvecklingsarbete inom organisationer) från USA. Sen blev man så bra på det att USA kände sig hotade och började ta efter den japanska modellen (som från början kom från amerikanska forskare).

Det andra jag fastnade för var följande citat om att låta människor vara delaktiga i arbetet i en organisation:
  • Det viktigaste för en människa är att veta och känna att hon behövs
  • När en människa i frihet får ta ansvar frigörs resurser som annars inte är tillgängliga
  • En människa som inte har information kan inte ta ansvar. En människa som har information kan inte undgå att ta ansvar
Det här resonemanget stämmer så väl in i min människosyn i allmänhet och min utbildningssyn i synnerhet. Om man ska utbilda någon till att vara delaktig i samhället måste man först lära personen att vara delaktig i skolan.

För övrigt har även jag fallit ner i Halv åtta hos mig-träsket. Jag kan ju skylla på att jag tittar för Helge Skoogs skull. Den mannen vill jag gifta mig med! Skulle kanske vara lite skumt i och för sig, då han är bara tre år yngre än min mormor och morfar. Nyss sa han "Ständigt denna Mannerström". Hihi. Alla vi Ture Sventon-nördar fnissade i alla fall. Alla en.

/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0