9/11 - Än sen då?

Dessa dagar frossar media i 9/11 eftersom det är tio år sen det hände. Då jag är inne på svt:s hemsida flera gånger om dagen slår rubrikerna emot mig stup i kvarten. Det är brandmän som inte får komma på minnesceremonin, det är någon lärare som undervisade samtidigt som det hände och så vidare och så vidare. Det gör mig så fasansfullt irriterad. De förklarar gärna uppståndelsen med att världen förändrades i den stunden och det håller jag absolut med om att den gjorde, med tanke på flygsäkerhet och det övervakningssamhälle vi idag lever i, plus fientligheten mot islam. Men då tycker jag att det är tusen gånger viktigare att de fokuserar på hur samhället faktiskt har förändrats istället för att intervjua hundra personer som säger hur mycket de sörjer 9/11. För om det hade varit vilket annat land i världen så hade svt och andra medieföretag inte ägnat sex dagar åt tioårsdagen, för det hade inte sålt i närheten lika bra som att se George W Bush sitta i direktsänd TV och prata om de onda namnlösa som bestämde sig för att döda USA:s mammor och pappor.

Det kan möjligtvis vara så att jag var för liten för att bli lika tagen som andra av 9/11. Jag var tio år och för mig var attacken som vilket krig eller vilken olycka som helst, som man ser på TV varje dag. Någon får gärna säga emot, om ni tycker att uppmärksamheten är rättfärdigad och att det är jag som inte förstår bättre.

/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0