Bamse uttalar sig om samhällsklimatet

När jag kom hem till mamma och pappa den här veckan slängde jag mig nästan genast över mina gamla Bamse-tidningar från när jag var 8-9 år gammal och det var jag som prenumererade på Bamse för första gången, istället för min syster. Så här skriver Bamses chefredaktör i mars 2000:
 
Många säger att samhället är hårdare idag, att människor är tuffare mot varandra än förr. Försök att möta hårda ord med vänlighet. För vem kan slå igenom vänlighetens starka sköld? Så resonerade Jesus i Palestina för nästan 2000 år sedan. Så sa Mahatma Gandhi i Indien för mer än 50 år sedan. Så sa Martin Luther King i USA för mer än 30 år sedan. De lever inte längre, men deras tankar och drömmar lever vidare. Låt deras tankar leva vidare genom er.
 
Man kan inte förbjuda rasism och nazism, för man kan inte förbjuda folk att ha sådana tankar. Men man måste prata om det, lära sig förstå varför det finns de som blir rasister och nazister. För ingen föds rasist. Ingen föds nazist. Någonstans går något fel, och hatets och ondskans mörka tankar slår rot i själen. Man måste ta reda på var och varför det går fel, för bara så kan man "bota" folk från att "smittas" av rasismen.
 
Prata om det! Prata med dem som har "smittats"! Bara så kan man få dem på andra tankar.
 
Bamse är en gullig och trevlig tidning, men det är också en stundtals väldigt politisk tidning som inte bara avrått barn från att äta godis, utan också gång på gång visar på allas lika värde. Bamse vill visa att uppmaningen om att alla människor ska bemötas med kärlek och vänlighet inte är någon brännhet politisk fråga, utan en allmängiltig och livsviktig del av barns moraliska uppfostran.
 
/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0