Radioprat

Jag älskar att lyssna på gamla nedladdade radioprogram. För det första kan man välja vilket program som passar bäst till det humör jag råkar vara på och för det andra slipper jag all den där eländiga musiken. "Musiken är nedkortad av Upphovsrättsliga skäl" är mina absoluta favoritord. Missförstå mig rätt (det är för övrigt mina nästa favoritord), det är inte alls så att jag tycker illa om musik. Tvärtom, jag älskar att lyssna på musik. Men jag vill inte att någon snubbe ska sitta på Sveriges Radio och bestämma vilken musik jag ska lyssna på, och jag vil definitivt inte att de intressanta historierna ska störas av något skval som jag med 98% sannolikhet inte tycker om (vi har ju trots allt väldigt olika musiksmak i det här landet).
 
Om vi ska återgå till programmen i sig (vilket ju är naturligt eftersom musiken ju faktiskt inte finns kvar) så lyssnar jag framförallt på två program. Från två olika kanaler för att det ska bli så rättvist som möjligt: Sommar (/Vinter) och P3 Dokumentär. Dessa program tillhör två vitt skilda humör. Sommar lyssnar jag på när jag antingen 1. Ska sova eller 2. Vill känna mig djup och fundera på livet. Det sistnämnda har jag gjort i kväll; jag lyssnade på först Mia Skäringers, sen Ellen Jelineks och till sist Klara Zimmergrens sommarprogram. När jag lyssnar på ett riktigt bra sommarprogram blir jag inspirerad, fundersam och framförallt blir jag kreativ och börjar skriva på mitt eget sommarprogram. Idag kom jag en bra bit, vilket jag ser som ett tecken på att jag börjar bli så vuxen att jag faktiskt har saker att berätta som jag kan ha lite distans till.
 
P3 Dokumentär använder jag enbart för att få ut mina aggressioner. Försöker jag lyssna på en mordgåta eller rapporteringen om Estonia när jag försöker sova kan jag lika gärna spendera natten med att kedjedricka kaffe, för det är så mycket spänning i dokumentärerna att mitt hjärta börjar slå dubbla slag. Detta betyder givetvis att det passar bättre när jag är ute och går; kombinationen av att gå fort och lyssna på spännande dokumentärer sitter som en smäck! Jag tror faktiskt att det gör att min kondition blir dubbelt så bra som om jag bara hade promenerat.
 
Detta resonemang leder givetvis till att jag måste lista mina favoriter bland de två programmen:
Sommar (/Vinter):
  1. Mark Levengood från 2007 Helt hysteriskt roligt, och dessutom väldigt behagligt och jämn i volymen när man ska sova.
  2. Olof Wretlings Vinter 2011. Han gjorde Sommar före det men det är inte alls lika bra. Olof som är komiker berättar om Kvinnorna i hans liv.
  3. Mia Skäringers Vinter 2011. Berättelsen om hennes självkänsla. Otroligt inspirerande och berörande. 
P3 Dokumentär:
  1. Diskoteksbranden i Göteborg (om du vill höra något fruktansvärt)
  2. Catrine da Costa (om du vill höra något skandalöst)
  3. Thomas Quick (om du vill ha något att klura på. Förslagsvis för evigt)
Natti natt. Imorgon bär det av hem till Ockelbo för att fira lilla storebror.
/ELIN
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0