Andras önskan är min lag

Eftersom jag har outsägligt dålig fantasi just nu bad jag min vän Tua att komma på något jag kunde blogga om. Tyvärr glömde jag bort att hon är läkarstudent och hon tyckte att jag skulle skriva om mitt favoritalternativläkemedel. Kanske inte mitt första val av ämne, men ett försök är det värt.
 
För många år sen skojade vi i min familj att vi allihop har något som vi ser som mirakelmedicin som hjälper mot allt. Alvedon, C-vitaminbrustablett eller sätta huvudet över en kastrull med hett vatten; allt botar dina krämpor. Själv hade jag en period då jag alltid tog tempen på mig själv så fort jag mådde lite dåligt. Det var som att jag trodde att om termometern bara visade att jag mådde dåligt så var jag sjuk på riktigt, annars var det bara mitt hitte-på. Jag kan nog så här i efterhand erkänna att jag gärna var sjuk. Dock visade graderna aldrig att jag hade feber. Det kan ha att göra med att de gånger jag hade energi nog att springa och leta på termometern och sitta med den så långt in i käften i två minuter att kräkreflexen blev irriterad så var det ganska sannolikt att jag faktiskt inte hade feber.
 
Nu för tiden kör jag nog mest på vatten. Jag älskar vatten i alla former och tror på den helande kraften i detta kristallklara hälsoelixir. Över huvud taget dricker jag väldigt mycket vatten; jag får panik om jag är borta mer än en halvtimme utan att ha vattenflaska med mig. När jag är sjuk dricker jag ännu mer; vid feber tar jag igen förlorad vätska och när jag har magknip känns det bra att ha något svalkande som liksom fyller upp magen så att den har annat att tänka på än att ha ont.
 
Men talar man om alternativmedicin och Elin så går det inte att inte prata om fil och flingor. Fil och flingor funkar mot allt; det lugnar ner mig, det får mig att känna mig trygg och det går att äta som både frukost, lunch och kvällsmat.
 
Det jag vill ha sagt är att ibland är det vid sjukdom viktigast att göra placebo-effekten till din bästa vän. Om du vanligtvis mår bra av att äta fil och dricka vatten (jag dricker alltid ett glas vatten till filen) så kommer detta förmodligen att hjälpa ditt tillfrisknande också. Förutom om du har magsjuka. Eller laktosintolerans. Skulle så vara fallet så rekommenderar jag att du slutar vara så förjordat alternativ och går till en läkare istället. Eller Tua. Hon diagnostiserar gärna dina bekymmer.
 
Ta hand om dig.
/ELIN

Kommentarer
Postat av: Elise

De flesta jag känner skulle inte ens komma på en mening att skriva om de spontant fick ämnet "mitt favoritalternativläkemedel"...

2013-05-31 @ 00:29:45
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0