Elins guide till att resa ensam i USA

  • Bestäm några få platser du vill se. För många sevärdheter gör dig stressad och om du begränsar antalet platser har du mer tid för att gå runt och bara titta på miljöerna.
  • Bestäm på förhand vilken sorts turist du ska vara. De viktigaste valen står mellan
  1. Superturisten som knäpper kort på allt den ser, eller

  2. Turisten som smälter in. På Harvard hade jag en viss möjlighet att smälta in. Att se ut som en universitetsstudent är ingen gigantisk ansträngning när man är universitetsstudent. Dock finns det en viss risk att den fina fasaden spricker när personen i fråga ställer sig framför ett träd och filmar sig själv samtidigt som hon pratar på ett för åhöraren obegripligt språk.

  1. Den kunniga turisten som har köpt alla guideöcker, vet allt innan resan och går på alla guidade turer, eller

  2. Den blåsta turisten som ser en av Washingtons mest kända byggnader och inte vet vad det är, och vet att hon vill åka till Harvard men inte vad som finns där.

  • Gör vad som faller dig in. I Boston var det jättekallt ute, så jag gick in i en kyrka en stund bara för att värma mig. Kyrkan visade sig vara gammal och jättevacker, och det var en rolig orgelman där som spelade ”The way you look tonight” istället för en psalm.
  • Strunta i vad man ”ska” göra i en viss stad och hitta på exakt vad du känner för istället. Om du känner att det viktigaste som finns att göra i New York är att gå till Central Park, sitta vid ett schackbord och äta söta nötter, bara för att det är vad de gjorde i din favoritbok när du var tretton, då är det exakt vad du ska göra. Det kommer du minnas länge efteråt.
  • Var kreativ. Som sagt var det kallt i Boston, jag hade lämnat mössan hemma och vantarna glömde jag i New York (i den finare versionen gav jag bort dem till en hemlös). Jag frös alltså. Men plötsligt kom jag på att jag har ett par fina hörlurar som jag fått i julklapp av mina snälla syskon. Jag tog på mig dem; plötsligt var öronen varma och Elin glad igen.
  • Undvik den lokala kollektivtrafiken så långt det är möjligt. Få saker slår att gå omkring i en ny stad. Dina fötter kommer vilja döda dig vid slutet av dagen, men ditt huvud och din kamera kommer tacka dig.
  • Kolla upp i alla fall lite grann innan. Visst att du ska se nya saker, men att inte veta om att Harvard ligger i en helt annan stad än Boston är bara puckat. Dessutom är det onödigt att gå flera kilometer extra bara för att du inte visste att det inte finns en gångbro från Boston till Cambridge.
  • Insup atmosfären. Mina bästa ögonblick under resan var att sitta vid Lincoln Memorial, Central Park och på Starbucks bredvid Harvard University och bara titta på folk.
  • Tro inte på folk som säger att resa ensam är livsfarligt. Det kan vara farligt om du inte tänker till, men annars är det hur lugnt och fint som helst, och du har chansen att göra de där konstiga nördiga sakerna som ingen annan skulle ställa upp på.

 

/ELIN


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0