USA:s Östersund

I lördags var vi SVF-svenskar och hälsade på den amerikanske läraren vi hade i höstas. Han bor ute på landet i Wisconsin, ungefär 90 minuter från Chicago. Vi åkte i minibussar dit. Det var ett väldigt trevligt hus med fika, dalahästar och allt annat som man väntar sig att få se i en svensk-amerikans hus. Vi åkte pulka på en golfbana (vilket är förbjudet, så säg inget till banans ägare är ni snälla), firade en kille i klassens födelsedag och fick titta på en massa vapen.
 
Det sista vi gjorde var att åka in till den lilla staden, Lake Geneva (alltså Genèvesjön) och jag upptäckte något fantastiskt: Lake Geneva är USA:s Östersund! De hade en massa aktiviteter ute på isen och när vi var där hade en internationell tävling i snöskulptering just gått av stapeln.
 
 
Det var nära på att jag kände mig som hemma. Det enda underliga med stan var:

1. De erbjöd helikopterturer över sjön och
2. Alla affärer vi såg var fyllda med badkläder, surfinggrejor och t-shirts med väldigt skumma tryck. Jag kom att tänka på en affär som jag såg i somras, som också sålde typiska sommarsaker. Skillnaden var bara att när det blev vinter bytte de inriktning och sålde vinterprylar. Det verkar som ett vettigare koncept om man faktiskt har tänkt att företaget ska överleva vintern. Men, men. Man ska inte förvänta sig för mycket av de stackars amerikanerna.
 
 
/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0