3 amerikanska skräckexempel

1. I USA måste man faktiskt leta efter choklad i mataffären. Hittar man inte choklad i en svensk mataffär är man dum i huvudet. Men sanningen är att USA, detta mäktiga land känt för sina sötsliskiga kombinationer och flottiga mat, är i seriöst behov av ett chokladuppvaknande.
 
2. (Nerd alert) Jag har aldrig känt mig så nära Ture Sventon i hela mitt liv som jag gjort den här helgen, och det säger en hel del. Precis som i Arabiska Öknen lider de en Fruktänsvärd Temmelbrist i Chicago. När jag googlade hittade jag bara ett bageri som säljer semlor, Swedish Bakery, och när jag var där verkade semlorna vara slut!!! Så här får det bara inte gå till.
 
3. Och så till den värsta punkten, och här börjar jag på allvar oroa mig för USA:s framtid.. Varenda gång jag går ut ur universitetets matsal tänker jag exakt samma tanke: "Var det på dagis eller på lekis jag lärde mig att ställa min disk i diskbackar?". På North Park ställer man nämligen inte tallrikar för sig och bestick för sig så att det bara är att köra in i diskmaskinen, utan varje (vuxen) elev hivar ner allt de har i stora plastlådor. När jag säger allt menar jag verkligen ALLT. Visserligen finns det papperskorgar där man kan slänga servetter och överbliven mat, men vem behöver sånt när man bara kan slänga ifrån sig skiten och springa? 
 
Visst vet jag att amerikaner tycker om att anställa folk för varje liten (för en svensk snudd på obefintlig) syssla, men blotta tanken på att det finns människor där i diskrummet som står och plockar upp gafflar och bagels ur en röra av chokladmjölk, apelsinjuice och dressing får mig att rysa i hela kroppen. För så antar jag att de gör, om nu inte USA har hittat på en ny diskmetod där man bara kan slänga in stora plastlådor i diskmaskinen och allt kommer ut rent och torrt.
 
Hur en skola hanterar sin disk kanske inte verkar vara något att bli upprörd över, men det här är egentligen en symbol för hur amerikanska ungdomar behandlas. De gör bara saker för att de måste och samhället låter dem vänta med att växa upp tills allra sista minuten. Ta collegelivet till exempel: det är utformat så att man kan betala pengar till skolan och sen behöver man i teorin aldrig gå utanför skolans väggar på fyra år. Skolan ger dig mat, städar din toalett, den har ett gym om du vill träna, den anordnar aktiviteter så att du har någon att hålla i handen när du går utanför universitetsområdet. Dessutom delar 100-200 personer i varje hus på ett litet kök, så du förväntas inte behöva laga mat. För mig är det ganska pinsamt med en 22-åring som aldrig har lagat mat, jag vet inte vad ni tycker. Sist men inte minst får man inte ha någon av det motsatta könet på rummet efter klockan 12 på vardagar och 2 på helger (jag och mina kompisar har för övrigt kommit på att homosexualitet är den bästa lösningen på det problemet)
 
Alla dessa faktorer gör att amerikanska ungdomar blir vuxna senare än de hade mått bra av. Vissa måste arbeta och betala skolan själva, men de vars föräldrar har tillräckligt mycket pengar behöver inte betala en räkning, koka ett ägg eller lyfta ett finger för att klara av vardagslivet förrän de är 22 år gamla.
 
/ELIN
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0