Gulliga samarbeten

Jahapp. Nu har jag egentligen ingenting att skriva, men plikttrogen som jag är gör jag det ändå. En sak jag funderat över på sistone är min stora fascination för samarbete över gränserna. Det gör att jag är intresserad av FN, där man samarbetar mellan länder, men också av så enkla saker som när tv-bolagen tillsammans producerar Kristallgalan. Jag tycker det är lika gulligt varje gång.
 
Även om politiska samarbeten kanske verkar viktigare så är jag inte på så viktigt humör idag. Det udda samarbete jag vill lyfta fram nu är något så världsomvälvande som Millenniesåpan. Till årsskiftet 1999/2000 producerade SVT, TV3, TV4 och Kanal 5 tillsammans ett avsnitt av en såpa kallad "Nya lögner". Avsnittet är en blandning av Skilda världar, Tre Kronor, Rederiet, Nya tider, Vita lögner och Vänner och fiender och handlar om Madeleine, som i jakt på sitt livs kärlek stöter på otaliga okända syskon ("Men då måste ju du vara min bror")  och kända mördare ("Vi är ett konsortium av labila brottslingar som tagit över verksamheten"). Kort sagt gör skådespelare från alla serierna parodi på sig själva och hela såpagenren. Då självdistans och självironi råkar vara bland det roligaste jag vet blir jag 14 år senare fortfarande alldeles varm i hjärtat bara jag tänker på Millenniesåpan. Här kan ni se avsnittet:
 
 
 
 
/ELIN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0