Det var dans bort i vägen

Ni skulle ha sett mig idag. Helt plötsligt upptäckte jag och mina kompisar att det var ett helt folkdanslag med tillhörande musiker på skolans gräsmatta! Jag vet inte vilka de var, ens om de är svenskar eller bara svensk-amerikaner, men jag blev helt fascinerad och nästan tårögd av fiolmusiken och de fina hembygdsdräkterna. Själva dansen var väl inte så mycket att hänga i julgranen, men jag förstår mig ändå inte på folkdans så det var inte deras fel.
 
 
Om det är någon dräktnörd som läser det här (syftar kanske speciellt på Tua men alla bidrag är välkomna) så får ni gärna höra av er och rapportera vilka dräkter de har på sig. Särskilt gubben i hatt längst till vänster, som inte riktigt verkar höra hemma där...
 
Det komiska i det hela var att det var nästan ingen där som tittade på dem. Det var som om det inte var ett uppträdande utan de hade bara suttit hemma och plötsligt kommit på: "Vore det inte kul om vi slängde på oss dräktena och dansade lite på North Park ikväll? Ringer du fiol-Kalle så stryker jag förklädet?". Nåja, det kommer vi aldrig få svaret på.
 
/ELIN

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Elin! Jag vet tyvärr inte vilka dräkter det är. Det finns flera hundra dräkter i Sverige bara, och det finns ju ingen garanti att de där dräkterna ens är svenska. Dessutom är bilden på lite för långt håll för att jag ska ha en chans. I alla fall. Jag känner igen dräkten med granväska, och jag kollade i min bok om folkdräkter efter den men hittade den inte.

/Tua

2013-04-29 @ 12:04:21
Postat av: Elise

Tycker killen till höger liknar hur Stiko såg ut på sin första vandringsturné, då han bar folkdräkt. Men det kan ju också vara bara en annan folkdräkt med gula byxor.

Svar: Hahaha, då hade jag blivit chockad på riktigt, om Stiko plötsligt dansade folkdans på skolan i Chicago:P Ja, det finns fler i folkdräkt, och jag tror dessutom att det är fel dräkt, tyvärr:(
Elin

2013-06-02 @ 23:43:38
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0