Hemma från Roma, Italia

Hemma från Rom igen. Jag är lite smått tagen och har så många intryck att jag inte har någon ände att börja i. Jag får väl strukturera på mitt vanliga sätt, göra en lista.
 
Rom topp 5:
  1. Colosseum. Helt otroligt att det finns på riktigt!
  2. Pizza, pasta och cappuccino varje dag. Så smakar himlen.
  3. Sista kvällen, som bestod av god middag, glassletande på stan, arga leken och en otroligt dålig film; Wrath of the titans. Helmys.
  4. Att springa genom stan i spöregn och sjunga svenska låtar. Alla andra hade paraplyer men vi var lätt lyckligast!
  5. Klassen och gemenskapen, som bara blev bättre och bättre ju längre tiden gick.
Rom botten 3:
  1. Att min kamera blev stulen andra dagen.
  2. Hotellfrukosten. Vem kom på det geniala konceptet med att servera socker med lite mera socker?
  3. Trafiken, som är skrämmande men samtidigt tillhör stadens själ, och jag vet inte hur Rom skulle vara utan kaoset.
Rom mina 3 favoritplatser (såklart med stulna bilder eftersom jag inte har någon kamera längre):
La Fontana di Trevi. En löjligt stor och vacker fontän.
Colosseum (såklart), som idag är ett av världens största turistmål men som en gång i tiden var en arena (avrättningsplats) där hudratusentals människor och vilda djur dödades som undehållning.
Takmålningarna i Vatikanmuséet, jag fick ont i nacken för att jag gick och stirrade i taket hela dagen.
 
/ELIN

Kommentarer
Postat av: lisen

när vi åkte till rom, då -99, fick vi nån turistguidebok av skolan. bland det första vi läste var: "i Rom finns det två sorters fotgängare: de snabba och de döda." lätt uppskrämda, fast skeptiska, kom vi så till Rom - o insåg att det var... sant...! har aldrig varit så rädd för bilar... o ambulanser kom tjutande var 5e minut. skräck! tur det fanns vatikanmuseer, kyrkor o piazzor att smyga undan till... :-P

Svar: Haha, så sant så sant. Som tur var hade mamma varnat mig innan och jag höll mig oftast intill rutinerade italienare när jag skulle gå över gatan så att jag kom hem i ett stycke;)
Elin

2012-10-17 @ 15:57:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0