Om att döma folk

Går man i en klass med hälften svenskar/hälften amerikaner blir allt till en ständig jämförelse mellan de två länderna. Något som skiljer sig lite men i stort sett har samma drag är huruvida man är öppen med vilket politiskt parti man röstar på. I Sverige är det ju väldigt mycket hysch-hysch i denna fråga och många får tjata i flera år bara för att få reda på vad ens föräldrar röstar på. I USA ser det inte riktigt ut på samma sätt. Visserligen är politisk ställning fortfarande en känslig fråga och inget man berättar på en gång, men samtidigt är det ständigt en massa kändisar som går ut och propagerar för de respektive presidentkandidaterna.
 
Jag har funderat en del på hur politiska åsikter relaterar till hur man är som person. Samtidigt som jag älskar att diskutera politik (och särskilt med folk som tycker annorlunda, för att försöka förstå dem) så är det i min värld ganska bra om jag inte får reda på exakt var de står i olika frågor. Detta eftersom jag lätt dömer folk för att de enligt mig inte har 'rätt' åsikter.
 
Har då en människas politiska åsikter då så mycket att göra med hur man bör se henne som person? Jag skulle vilja säga nej, man ska inte bland ihop en människa med dess åsikter. Men det kan jag inte. För politik handlar som allt annat om vilka värderingar man har; vad man tycker är viktigt i livet och hur man ser på andra människor. Om man inte kan använda värderingar för att bedöma vilka människor man tycker om, vad ska man då utgå ifrån? Eftersom det här är så djupt inpräntat i mig kommer jag nog fortsätta tänka på det här sättet, men samtidigt fortsätta förstå folks ståndpunkter och var de kommer ifrån i sina åsikter.
 
Så min poäng med det här är alltså: Börja döma folk!!! Nej, inte riktigt, jag hade nog ingen poäng, bara en reflektion över vad politik är.
 
Sen är kanske inte alla riktigt lika intresserade av politik som jag råkat bli på senare år. Klockan elva ikväll ska hela klassen hem till rektorn och valvaka, och jag var den enda som såg ut som ett barn på julafton när de berättade det. Jag fnissade och hoppade upp och ner på stolen medan resten av klassen såg rätt uttråkad ut. Det kommer att bli awesome!!!
 
För att ladda inför natten rekommenderar jag att ni tittar på de här två parodierna av de båda presidentkandidaterna:
 
 
 
/ELIN

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Jag kan verkligen se det där hoppandet och fnissandet framför mig ;)

Och ja, jag dömer också folk. Men det är nog inte så konstigt, politik är högst personligt och speglar, som du säger, en människas åsikter och värderingar i livet ganska långt.

2012-11-06 @ 18:31:39
URL: http://cessis.spotlife.se
Postat av: Elise

Haha, jag körde valkampanj för hela min familj så det blev ganska uppenbart vad de röstade i under det senaste valet...

2012-11-06 @ 22:42:44
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se
Postat av: Marit

Alltså roligast på länge Elin!

2012-11-07 @ 23:02:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0