Loppis-runda

En oerhört planerad loppis-runda ägde rum idag. Loppis-rundan var så pass planerad att den till slut inte innehöll några loppisar alls. Men fem second hand-affärer i tre olika städer har i alla fall jag och Martina hunnit med idag. Det började med Gävle och Erikshjälpen. Där var vi först på plats eftersom vi inte visste om att den öppnade förrän klockan tolv. I tjugo minuter satt vi och väntade, och under den tiden hann parkeringen bli totalt fullsmockad och säkert femtio personer stod och köade utanför Erikshjälpen. Det var som om vi väntade på en rockkonsert, riktigt läskigt faktiskt. Jag köpte en fin rutig tröja och Martina fick sig en byrå och två stycken sjuttio år gamla husmorsböcker. Som varje gedigen husmor behöver. Sen bar det av vidare till Myrorna, sushi-restaurang och ett par skoaffärer, där Martina skulle ha exakt likadana skor som hon redan har, bara mindre slitna.

Jag borde kanske berätta att mitt stora mål med second hand-shoppingen var att hitta något fint att ha när min mamma fyller femtio år om ett par veckor. Jag höll så när på att ge upp när jag kom till Ånyo i Sandviken - där hittade jag en mörkcerise klänning med knappar framtill. Inte särskilt mycket Jag, men ändå helt rätt på något sätt. Inte ens Martina kunde hitta något kritiskt att säga, och då har vi ändå totalt motsatt klädsmak.

När vi kom in i Falun hade vi lyssnat på samma Winnerbäck-låt sex gånger och åkt vilse i tre olika städer, trots en fantastisk kartläsare och två felfria lokalsinnen... Vi råkade i alla fall åka direkt till Kupan, som vi inte ens tänkt gå på men som vi nu hann kika i en snabbis. När vi väl kom till Myrorna i Falun var vi ganska trötta på hela second hand-branschen. Jag visste inte längre vilken klädsmak jag hade och Martina försökte köpa tre olika fula handväskor. Vi gav snabbt upp och det blev en fika innan vi till slut snurrade oss ut ur Falun och mot Enviken. Nu är jag hemma hos mormor och morfar och Martina är någonstans i skogen i Vintjärn (för övrigt världens mest spännande ställe) på väg hem igen. En lyckad dag med en hel del högsång i bilen och bara ett tillfälle när jag var tvungen att gömma mig bakom kartboken för att vi fastnat stillastående mellan två filer bakom en enorm lastbil. Nu ska jag spendera veckan med att spela yatzy, spela fotboll i Falun och gå på Ingemarsspelen i Nås. Mycket spelande alltså, får se till att jag inte blir beroende...

/ELIN

Kommentarer
Postat av: Elise

sv: Haha, vi var inte bara där, vi bodde där en hel natt! Men det tog ungefär hela tiden vi var där att lära oss vad det faktiskt hette :P De lokala ungdomarna kallade det Teje i alla fall. Åh minigolf vad kul! Det vill jag spela igen :)

Och känns det föresten inte väldigt oss att skriva om en random plats i Sverige och så har den andra vart där massvis med gånger?

2012-06-19 @ 00:16:49
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0