Räkna fårskallar

Medan andra räknar får brukar jag sysselsätta ofrivilligt vakna minuter med att räkna händelser eller karaktärer i diverse tv-serier. Naturligtvis motverkar det sitt syfte eftersom det alltid slutar med att jag ligger i sängen och är frustrerad över något jag inte minns och inte får knäppa på datorn för att googla det aktuella problemet, för då är min sömn totalt körd. I går kväll kom min absolut lägsta punkt. Jag försökte somna genom att rabbla den ursprungliga uppsättningen karaktärer i TV4-såpan Nya Tider. Den startade 1999 och jag kunde lätt framkalla i mitt huvud både bild och namn på 13 av de 16 huvudkaraktärer som var med under den första säsongen. Två personer, Ragnar och Johan för den som undrar, såg jag framför mig men kunde inte sätta namn på. En enda person, som tydligen hette Carina, kan jag varken placera eller ens komma ihåg att hon var med i serien (fast vid närmaste eftertanke kan hon ha varit Hugos mamma och alltså Ragnars fru/ex. Tål att tänkas på).

Jag vet inte inte om det jag sysslar med just nu är skryt eller något slags terapi för att komma över det faktum att Elin när hon var åtta år gammal var så engagerad i dessa personers kärleksaffärer och lögner att hon tolv år senare inte bara minns personerna utan också vad de arbetade med, vilka som var ihop med vilka och vilka två som egentligen startade den där webbradiostationen (Det var Mischa och Klara, även kallad Charlie, för den som undrar). Efter noggrannare eftersökningar (Jo då, sånt här kan jag söka länge i) upptäcker jag att Klara, även kallad Charlie, var med i sammanlagt sju avsnitt. SJU! Och jag som minns henne så väl: Hon hade alltid håret uppsatt i två tofsar och med olikafärgade slingor: gröna, blåa och lila. Hon var coool helt enkelt.



Så här tolv år senare får jag en impuls att åka tillbaka och byta kanal. Frågan är bara vad jag annars borde ha tittat på varje vardagskväll klockan 19.30. Då vi bara hade tre kanaler är det enda jag kommer på Rapport, vilket i allmänhet inte framstår som någon höjdare för en åttaåring. Men jag får väl övertala den där ungen att det i alla fall kan komma väl till pass när de kör OÄ-tolvan i skolan. Skolarbete förstår hon sig på i alla fall!

/ELIN

Kommentarer
Postat av: lisen

elinelin... du är så rolig! gillar ditt sätt att skriva, jag blir alltid så glad. =)

2012-01-25 @ 11:15:11
Postat av: Elin

Tack Lisen:) Det värmer att du säger så=)

2012-01-25 @ 15:48:42
URL: http://efteralladar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0