Baby, it's a wild world

Det här är en låt jag lyssnar på hela tiden. Det är Cat Stevens som sjunger, vilket är lite konstigt eftersom jag aldrig direkt brytt mig om honom förut. Men när jag nu hör den här sången handlar det inte så mycket om artisten utan om tv-serien som låten är med i. De senaste två månaderna har jag tittat på de två första säsongerna av den brittiska dramaserien Skins. Den handlar om ett gäng tonåringar som blir höga, har en massa sex och helt enkelt strular till det hela tiden. Det kanske låter konstigt, men den har en kärna av något väldigt vackert i sig, och jag rycks med och sitter framför tv:n och skriker "Nej, dumma unge, du ska inte vara med henne" eller "Fattar du inte hur underbar du är?!". Det senare skriker jag oftast till min favoritkaraktär, Cassie Ainsworth. Hon är helt otrolig, hon är sådär härligt avlägsen och flummig att hon får mig att tänka på Luna Lovegood. Vilket har lett till att jag börjat gilla filmversionen av Luna Lovegood bara för att Luna och Cassie är ganska lika varann. Fast samtidigt är det bokversionen jag förknippar det med.... Äh, jag fattar knappt själv, så strunt i det. Det jobbiga med Cassie är i alla fall att fast hon är så fantastisk så hatar hon sig själv och svälter sig och skadar sig själv.


Hannah Murray aka Cassie Ainsworth


Evanna Lynch aka Luna Lovegood

Det briljanta (och självklara, när man tänker efter) är att karaktärerna som är 15, 18 eller 19 år gamla spelas av skådespelare som faktiskt är 15, 18 eller 19 år gamla. Vilket gör det ungefär tusen gånger trovärdigare än när de tar in folk som är mycket äldre för att spela ungdomar. Mina två favoritexempel på det senare är Antwon Tanner som var 28 när high school-serien One Tree Hill startade, och 29-åriga Gabrielle Carteris som spelade 16 i Beverly Hills.

Nu skulle jag i alla fall vilja visa klippet där karaktärerna sjunger Cat Stevens Wild world. Men eftersom det är det sista som händer i första säsongen skulle det vara en ganska stor spoiler, så ni (fast mest jag) får nöja er med att lyssna på låten istället.




Och så en rekommendation (en riktigt otippad sådan): Titta på Skins!



/ELIN

Kommentarer
Postat av: Marre

Okej. Blev faktiskt lite sugen.

2012-01-13 @ 16:50:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0