Radikalt byte av ämne

Nu ska jag äntligen lämna ämnet Tandvärk och gå över till Medicin istället. Jag har just gått och köpt två paket piller och är nu uppe i fyra sorters tabletter som jag ska äta:
  • Alvedon i kombination med:
  • Ipren (En tablett av varje tre gånger om dagen för smärtans skull)
  • Kåvepenin (penicillin) En tablett tre gånger om dagen mot infektionen. OCH
  • Citodon. En tablett på kvällen som lindrar smärtan och gör mig trött.

Citodon, som förutom att det låter väldigt mycket som metadon och därför låter läskigt, beskrivs på wikipedia på följande sätt:

 

"Citodon är beroendeframkallande. Det är kodeinet i Citodon som skapar det fysiska beroendet men det psykiska beroendet kan vara lika stort som eller större än det fysiska"

 

"Kodein omvandlas (metaboliseras) i kroppen till morfin"

 

"Citodon tillhör de läkemedel som det, jämte bensodiazepiner, är vanligast att missbruka"


"Tidigare var förpackningarna försedda med en så kallad varningstriangel"

 

Bara jag läser om det här smärtstillande preparatet börjar min mun kännas väldigt frisk och gör inte ont alls. Det kanske är där det psykiska beroendet ligger.

 

Mitt under min farmaceutiska lektion (är det någon mer som tycker att jag egentligen borde bli skribent i något slags medicinsk tidskrift?) ringer telefonen. Bortoperationen av min tand som skulle kunna ta upp till fem år att vänta på är nu inbokad på onsdag om två veckor. Den vänliga kvinnan på folktandvården i Brunflo (som troligen inte hittat eniro.se än) gav mig en extremt detaljerad beskrivning över hur jag ska gå för att komma till hälsocentralen från busshållplatsen. Där har man något att se fram emot. Trots att jag inte utvecklat någon tandläkarskräck än försöker jag låta bli att fundera på hur man gör när man tar bort en tand som inte kommit fram så pass att det går att dra ut den med en tång...

 

 

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag gav någon annan tandläkarskräck nu.

 

/ELIN


Kommentarer
Postat av: Marre

Åh, dina bilder! XD Vad skönt att du fått en tid. Låter som en skitläskig medicin.

2012-02-09 @ 16:02:22
Postat av: Johannes

Har du testat på eniro innan du skrev det här? Kanske är så att Eniro inte har hittat Brunflo än? :)

2012-02-09 @ 20:41:38
Postat av: Elin

Haha, du kanske har en poäng där Johannes:P I så fall är den smått obegripliga vägbeskrivningen jag fått helt ovärderlig...

2012-02-10 @ 11:53:59
URL: http://efteralladar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0