Bedrägeri på grundskolenivå

Finns det något som känns lika bra som att kräva ersättning från SJ för en tågförsening? Eller som i mitt fall: Två tågförseningar. De har ett system som möjliggör det och jag utnyttjar det med glädje, fastän mitt lidande av förseningarna alltid är minimalt eftersom jag aldrig har några tider att passa.

Det faktum att SJ den här gången inte ens var i närheten av att vara skyldiga till förseningarna gör det hela mer komiskt. Ett tåg har spårat ur utanför Ljusdal och rivit ner ledningar och därför leds tågen om via Sundsvall. Tjoho säger jag medan den klirrar i kassan.

Ironiskt nog sitter man först och planerar taktiskt vilken biljett man ska köpa för att komma undan så billigt som möjligt. Sen är tåget försenat och jag får tillbaka hela biljettpriset. Hade jag köpt den dyraste biljetten istället hade jag haft mer pengar att åka för i framtiden. Jag hade kunnat ta biljetten för 1000 kronor och sen haft tillräckligt med pengar för att åka till Ockelbo resten av våren. Det hade varit som bedrägeri på grundskolenivå ungefär.

Har jag förresten gjort reklam för min nya favoritteveserie? Jag har en serie som jag tittar på när den går på tv en gång i veckan, Once upon a time. Det känns bra att göra på det traditionella sättet istället för att köra igenom fyra avsnitt på raken och aldrig hinna längta efter serien. Once upon a time är en fantasy-drama-serie som går på femman på torsdagar. Den handlar om Snövit, Prinsen, Rödluvan och en massa andra sagofigurer som har fastnat i den verkliga världen och inte minns vilka de är. Varje avsnitt avslutas med att jag sitter och skriker åt en karaktär hur dum den är för att den inte gör som jag vill. Just därför måste jag vänta till slutet för att få veta om de kommer göra som jag vill.



Han som står längst bak är Vargen, och han är jätteläskig. Han manipulerar alla genom att ge dem vad de önskar sig men kräver alltid en motprestation. På så sätt är det alltid han som vinner. Se serien!

/ELIN


Kommentarer
Postat av: lisen

Jag älskar Once upon a time! Precis min typ av serie. :-)

2012-02-20 @ 16:40:29
Postat av: Marre

Jag gillar den också! Men han som du kallade Vargen, är inte det Rumpelstiltskin?

2012-02-20 @ 17:25:27
Postat av: Elin

Marre: Haha, jo det har du rätt i! Jag måste ha konstruerat själv i huvudet att han är vargen, eftersom jag aldrig hört talas om Rumpelstiltskin:P Frågan är om jag nu kommer kunna vänja mig av med att han är Vargen...

2012-02-20 @ 19:40:55
URL: http://efteralladar.blogg.se/
Postat av: Marre

;) Jag har faktiskt läst en berättelse om Rumpel! I sommarstugan hade vi en del sagoböcker och jag älskade att ta till mig ur den, antingen genom pappas högläsning eller på egen hand. Det är typ den där berättelsen som var med i serien - om spädbarnet som prinsessan ovetandes lovar honom i utbyte mot något hon vill ha (kommer inte ihåg vad, prinsen?). Och om jag minns rätt: i berättelsen i boken går Rumpel med på att prinsessan kan få behålla barnet om hon gissar vad han heter. Det är så klart inte det lättaste att gissa på Rumpelstiltskin - det är ju inte som Sara Svensson direkt. Men hon överlistar honom genom att smyga på honom en natt när han är ute och härjar (dansar i skogen runt en eld av någon anledning...?) och då säger han sitt namn. Och snipp snapp slut.. Haha, det är så jag minns det i vilket fall.

2012-02-20 @ 21:56:12
Postat av: Elin

Ja! Den där historien känner jag igen från Bamse! Fast då är det inget spädbarn med, utan det är någon ond som vill att hon ska spinna guld av halm och så kommer Rumpelstiltskin och hjälper henne. Tänk vad man minns när man börjar tänka efter:)

2012-02-20 @ 23:06:16
URL: http://efteralladar.blogg.se/
Postat av: Marre

http://www.ungafakta.se/sagor/folksagor/rumpelstiltskin/Rumpelstiltskin.pdf



Här hittade jag en variant på historien! Verkar som att det är en kombination av vad vi kommer ihåg. :)

2012-02-21 @ 01:34:17
Postat av: Elin

Ja, jag har läst den där. Det var så jag förstod vad du pratade om:P

2012-02-21 @ 09:34:18
URL: http://efteralladar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0