Ode till vinterstaden

Något jag la märke till redan första året jag bodde här i Östersund är hur staden förändras på vintern. Man går omkring och deppar i den gråa blåsten i flera månader, men så plötsligt faller snön och man inser att det är så här det ska vara. Till skillnad från många andra städer är vinter normaltillståndet för Östersund. Snön gör staden vacker och visar upp sina bästa sidor, oavsett om man tittar ut över Storsjön med Frösöns vackert belägna hus eller om man går på stan om kvällen och det hänger stora lysande bollar i luften längs hela affärsgatan.

Men det bästa är ändå campus. Kommer man till universitetet klockan åtta på morgonen i december är man inte överdrivet pigg och hurtig. Det är kolsvart ute, vinden blåser som den alltid gör och man önskar att man fick gå hem och lägga sig i sängen. Men när man kommer upp på området möts man av en inbjudande eld som vaktmästarna (?) har tänt. Går man över planen och kommer fram till kårhuset kan man också få syn på något konstigt pastellfärgat på marken. Det är en lampa som lyser ner i snön och visar upp en bild (okej, jag är efter tre vintrar inte helt säker på vad det föreställer, men jag tror att det är en förälder och ett barn i vinterkläder eller nåt) i rosa, grönt och blått.

Campusets små mysfaktorer symboliserar Östersunds förhållande till vintern. När den kalla årstiden kommer lägger man inte ner all verksamhet och går i ide i väntan på att turisterna ska komma tillbaka. Istället vaknar staden; det anordnas vinterfestival (som jag inte direkt har deltagit i, men det är en fin tanke), man plogar upp en väg över sjön så att det blir mycket kortare sträcka att gå mellan stan och Frösön och man bygger ett isslott nere vid sjön som barnen kan leka i.

Trots att vintern är den årstid jag tycker sämst om, är det ironiskt nog under den här tiden på året som det känns svårast att jag snart ska lämna Östersund. Om mindre än fyra månader tar jag min examen och sen ska jag packa ihop mina saker och åka iväg från den här kalla, blåsiga och mörka staden. En stad som ligger tjugo mil från nästa stad, staden där man använder verbet "he" i alla sammanhang och som luktar snus var man än går.


Frösön i mars 2010. I bakgrunden: Slalombacken. I Förgrunden: Långfärdsskridskoåkare.


Elden som brann på campus på luciadagens morgon i vintras.

Nåja, vad är väl en bal på slottet?

/ELIN

Kommentarer
Postat av: Elise

Haha, den här borde du ju skicka in till MIUN:s marknadsavdelning, det är ju världens bästa reklam!

2012-02-16 @ 17:57:33
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se/
Postat av: Elise

Haha, den här borde du ju skicka in till MIUN:s marknadsavdelning, det är ju världens bästa reklam!

2012-02-16 @ 17:57:47
URL: http://ienstadvidstorsjon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0