Orsa kompani lovar ingenting bestämt

Folk säger ofta att jag skriver precis som jag pratar och att jag pratar precis som jag tänker. Om jag då skulle börja skriva precis som jag tänker och göra ett helt blogginlägg med bara det som faller mig in så borde det ju bli alldeles ypperligt bra. Tror jag. Därför tänkte jag nu berätta en historia om en unge som inte ville sitta upp i sin vagn och inte kunde bli något oavsett hur mycket hon ville det. Hennes f... Okej det där var bara korkat, jag försökte göra en sån där historia som en person får börja och sen får nästa fortsätta tills det blir alldeles knasigt. Det hade nog gått ganska bra att göra det själv också förutom att jag inte har så värst mycket fantasi. Men när vi gjorde det på Sjövik handlade den om en snigel som var rosa med svarta nitar och hade ett kylskåp. Eller så var det kylskåpet som hade nitar eller var rosa. Idag har jag i alla fall pratat med mormor som lärde mig ett nytt uttryck: Orsa kompani lovar ingenting bestämt. Fastän hon sa det som om jag borde kunna det och jag sen lyckades googla fram förklaringen (något mormor var imponerad av att jag hann göra medan vi pratade) så fattar jag inte riktigt vad det betyder. Det handlar om soldater och brännvin i alla fall. Allt jag vet om orsa är egentligen björnparken och att mormor och morfar förlovade sig där. Men det har väldigt lite med kompanier att göra. Och ännu mindre med brännvin. Jag har förresten blivit helt besatt av P3 dokumentär, och ju smaskigare historier desto bättre. Alltså funkar det inte med bara spioneri och nazism, ordentliga mord måste det vara, eller bara att folk dör på läskiga sätt. Mina favoriter har hittills varit Tjörnbrokatastrofen (en bro rasar och flera bilar kör rakt utför stupet i mörkret utan att se att det inte finns någon bro där), Sjukhusmorden (en ung kille som jobbar på ett sjukhus går omkring och förgiftar minst 11 personer) och Estonia (ja, ni vet, Estonia).

Där har vi texten som jag just skrev. Ska vi då göra en narrativ analys på denna text, som alltså visar vad som fanns i mitt huvud de senaste minuterna så hittar vi följande ledord:
  • Snigel
  • Nitar
  • Kylskåp
  • Mormor
  • Orsa
  • Brännvin
  • Björnpark
  • Mord

Nu råkar det dock vara så att jag aldrig lyssnat så noga på föreläsningarna och har därför inte en aning om hur man utför en narrativ analys, men är det någon annan som har ett förslag på vad den här texten egentligen vill säga så är ni välkomna att bjuda mig på lunch och förklara.

 

Hej svejs

 

/ELIN


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0