Elin 21 år

Dagen började med att jag gick upp och tittade på rättegången mot Breivik i fyra timmar. Festligt värre. Dessutom städade och diskade jag ett bra tag, för att liva upp stämningen lite grann.

Efter fem kom i alla fall Elise hit på "kalas". Kalaset bestod i att vi först tittade på Project Runway (som hon hatar men som vi ändå alltid ser på eftersom hon lyckas komma hem till mig just när det visas) och jag fick en bok med Romeo och Julia i pjäsform som hon köpt för tjugo kronor och aldrig orkat läsa (det kan låta som en pik till henne, men var snarare en intressant detalj i sammanhanget, eftersom jag inte förväntade mig en present eftersom jag aldrig gett henne någon). Sen började det sedvanliga filmtittandet. Den här gången blev det Eva och Adam - Fyra födelsedagar och ett fiasko, Masjävlar och två avsnitt av Vi på Saltkråkan. Därutöver hade Elise tagit med sig en hel väska full med foton från sin uppväxt, för att kontra mitt fotoalbumsvisande från förra filmkvällen. Kortvisningen tog cirka två timmar och jag lärde mig bland annat vem i hennes scoutkår som hade långt hår och vilken hajk som "nästan var i Partille". Dessutom fick jag se cirka tjugo bilder på olika troll i Sälen, i olika årstider och med olika familjemedlemmar bredvid. Tänk vad mycket det finns i världen som man inte visste något om!

Till sist hade vi umgåtts i nio och en halv timme (begreppet "filmkväll" har utvidgats en smula under det senaste året) och Elise kom på att hon skulle till skolan före tio på morgonen. Vid det laget var vi så pass trötta att dagens citat blev:

"Jag känner människor som har läst manga"

Detta vred vi oss av skratt åt. Bara en kvart senare har jag svårt att minnas varför. Nu är i alla fall födelsedagen över. Jag tackar ödmjukast för gratulationerna och ber att få tillönska er en god natts sömn.


Ananaspajen jag bakade som tårta. Magiskt god om jag får säga det själv, och det får jag eftersom det inte är mitt recept. Receptet kommer från boken "Favoritrecept från Ockelbo" som jag varmt kan rekommendera. Den kom ut för fjorton år sen och säljs inte längre, men hade den gjort det hade jag tipsat er om att köpa den. OBS! Det är inte meningen att den ska vara 2/3 pajform stor, utan vi har ätit av pajen. Bara så att ingen lägger ner tid på att försöka forma sin paj lika som min för att den ska bli lika magiskt god.

/ELIN

Kommentarer
Postat av: Sanna

jag skulle egentligen ha grattat dig igår men jag hade inte tid att göra det ordentligt så det blev inget. Men idag då: jättemegagrattis!!! till att också du överlevt i 21 år! (eller vad det nu är man firar)

2012-04-17 @ 05:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0